Borhani F, Vatanparast M, Abbaszadeh A, Seyfadini R. The Effect of Training in Virtual Environment on Nursing Students Attitudes toward Virtual Learning and its Relationship with Learning Style. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7) :508-517
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1449-fa.html
برهانی فریبا، وطنپرست محبوبه، عباس زاده عباس، سیفالدینی رستم. تأثیر آموزش در محیط مجازی بر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به آموزش مجازی و ارتباط آن با سبک یادگیری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (7) :508-517
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1449-fa.html
، empratour_62@yahoo.com
چکیده: (14304 مشاهده)
مقدمه: موفقیت آموزش مجازی بدون در نظر گرفتن دیدگاه افراد نسبت به آن، امکانپذیر نیست. با این وجود، نگرش دانشجویان در پایان یک دوره مجازی، مقولهای است که کمتر در مطالعات منتشر شده، مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی تأثیر برگزاری یک دوره آموزش مجازی، بر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به آموزش مجازی و ارتباط آن با سبک یادگیری پرداخته است.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی به صورت قبل و بعد، است. جمعیت هدف، دانشجویان پرستاری ترم دوم ورودی سال 88 دانشکده پرستاری و مامایی رازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند که واحد اختلالات مایعات و الکترولیتها را میگذراندند. دانشجویان به شیوهی تصادفی منظم در دو گروه آموزش مجازی و آموزش سنتی قرار گرفتند. محتوای درسی برای گروه مجازی از طریق وب سایت و برای گروه سنتی، با روش های آموزشی مرسوم در کلاس درس ارائه گردید. نگرش دانشجویان نسبت به آموزش مجازی به وسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته روا و پایا، و سبک یادگیری آنان توسط پرسشنامهای که در پژوهش گازیانو و لیسن استفاده شده بود، ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار و توزیع فراوانی) و آمارههای تحلیلی (آزمون t مستقل و t زوج، آزمون تحلیل واریانس و ضریب پیرسون) استفاده شد.
نتایج: در ابتدای ترم، میانگین نمرات نگرش نسبت به آموزش مجازی، در گروه مجازی 48/0±19/3 و در گروه سنتی 33/0±21/3 بود. اختلاف میانگین نمرات دو گروه در ابتدای ترم معنادار نبود. در پایان ترم نمرات نگرش در گروه مجازی 45/0±55/3 و گروه سنتی 46/0±21/3 بود که این اختلاف میانگین از نظر آماری معنادار بود (03/0, p= 15/2t=). نتایج آزمون آنالیز واریانس ارتباطی میان سبک یادگیری و نگرش نسبت به آموزش مجازی نشان نداد(07/0p=).
نتیجهگیری: شرکت در یک دوره برنامه آموزش مجازی میتواند نگرش دانشجویان شرکتکننده در این دوره را بهبود بخشد و نگرش نسبت به آموزش مجازی، در افراد با سبکهای مختلف یادگیری تفاوتی نداشت
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1389/11/23 | پذیرش: 1390/8/9 | انتشار: 1391/7/24 | انتشار الکترونیک: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول