Khaghanizade M, Malaki H, Abbasi M, Abbaspour A, Mohamadi E. Faculty-Related Challenges in Medical Ethics Education: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :903-916
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1434-fa.html
خاقانی زاده مرتضی، ملکی حسن، عباسی محمود، عباس پور عباس، محمدی عیسی. چالشهای آموزش اخلاق پزشکی مرتبط با اساتید: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :903-916
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1434-fa.html
، khaghanizade@yahoo.com
چکیده: (13893 مشاهده)
مقدمه: آموزش اخلاق پزشکی در مشاغل گروه پزشکی موضوعی کلیدی است، زیرا اساس رابطه آنان با بیماران، یادگیری اخلاق است. اساتید یکی از عناصر مهم آموزش اخلاق پزشکی به شمار میروند، و از عوامل مهم شکلدهنده شخصیت اخلاقی و حرفهای دانشجویان هستند. هدف این مطالعه تبیین چالشها و مشکلاتی است که آموزش اخلاق پزشکی را تهدید میکند. روشها: این مطالعه یک پژوهش کیفی، از نوع تحلیل محتوی است. چهارده نفر از اساتید اخلاق پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران در سال 1389 در این مطالعه شرکت داشتند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی (روش مایرینگ)، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: تجزیه و تحلیل مصاحبهها با مشارکتکنندگان در مطالعه، منجر به استخراج سه درونمایه: 1-توانایی تخصصی اساتید اخلاق پزشکی 2-آموزش اخلاق پزشکی با روشهای تدریس فعال 3- فاصله آموزش تئوری از عمل گردید. هر کدام از این درونمایهها، شامل چندین طبقه اصلی و فرعی است که جنبهای خاص از چالشهای موجود در آموزش اخلاق پزشکی مرتبط با اساتید را توصیف میکنند. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که اساتید پزشکی به طور اعم و اساتید اخلاق پزشکی به طور اخص نتوانستهاند نقش کلیدی خود را در ارتقا و رشد اخلاقی دانشجویان ایفا کنند. بدین منظور پیشنهاد شده است دورههای آموزش تخصصی کوتاه مدت اخلاق پزشکی و روشهای تدریس فعال برای همه اساتید پزشکی برگزار گردد و همه اساتید پزشکی موظف شوند، با بهرهگیری از الگوهای رفتاری، زمینه ظهور صلاحیتهای اخلاقی و حرفهای را به صورت عملی در دانشجویان فراهم نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1389/11/15 | پذیرش: 1390/9/6 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول