دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 311-301 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M, Yamani N, Javadi M. Comparing Educational, Research and Administrative Activities of Faculty Members Completing their PhD Degree either using Scholarship Funds or not. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :301-311
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1430-fa.html
توکلی مریم، یمانی نیکو، جوادی مرضیه. مقایسه وضعیت آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیات‌علمی بورسیه و غیر بورسیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :301-311

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1430-fa.html


، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (16437 مشاهده)
مقدمه: هر ساله تعدادی از اعضای هیأت‌علمی در قالب بورسیه، مأموریت آموزشی و یا روش‌های دیگر موفق به ادامه تحصیل در مقطع Ph.D می‌گردند. اعطای بورسیه‌های داخل و خارج از کشور مشکلات و هزینه سنگینی را بر وزارت متبوع و دانشگاه‌ها تحمیل می‌نماید و ارزیابی آن ضروری به نظر می‌رسد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیأت‌علمی بورسیه و غیر بورسیه انجام گرفت. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی است که بر روی اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که طی سال‌های 85-65 موفق به اخذ مدرک Ph.D شده‌اند انجام گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته در برگیرنده نمرات ارزشیابی تدریس (تحت عنوان عملکرد آموزشی)، عملکرد اجرایی و پژوهشی اعضای هیات‌علمی بود. نتایج بدست آمده با استفاده از شیوه‌های آمار توصیفی، t-test، و ANOVA و با نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد کل افراد مورد مطالعه 82 نفربود. 39 نفر بورسیه خارج از کشور، 16 نفر بورسیه داخل، 12 نفر استفاده کننده از ماموریت آموزشی بودند و 13 نفر نیز بدون استفاده از موارد مذکور موفق به اخذ مدرک Ph.D شده بودند . نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که میان چهار گروه از نظر نمرات ارزشیابی (عملکرد آموزشی) تفاوت معناداری (01/0=p) وجود داشت. ولی در زمینه عملکرد اجرایی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. در بررسی عملکرد پژوهشی، تفاوت آماری معناداری در برخی حیطه‌های پژوهشی نظیر انجام پژوهش (002/0=p) و تعداد مقالات داخلی (004/0=p) و خارجی (04/0=p) وجود داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه، استفاده‌کنندگان از بورس داخل و خارج در کل عملکرد پژوهشی ضعیف‌تری نسبت به افرادی که هیچ‌کدام از تسهیلات را استفاده نکرده بودند داشتند؛ و عملکرد آموزشی بورسیه‌های خارج از سه گروه دیگر پایین‌تر بود. بنابراین توصیه می‌شود با انجام مطالعات دقیق‌‌تر و در سطح وسیع‌تر، سیاست گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها راجع به اعزام هیات‌علمی جهت ادامه تحصیل مورد بازنگری قرار گیرد.
متن کامل [PDF 257 kb]   (1873 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/11/11 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education