Tavakoli M, Yamani N, Javadi M. Comparing Educational, Research and Administrative Activities of Faculty Members Completing their PhD Degree either using Scholarship Funds or not. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :301-311
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1430-fa.html
، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (16898 مشاهده)
مقدمه: هر ساله تعدادی از اعضای هیأتعلمی در قالب بورسیه، مأموریت آموزشی و یا روشهای دیگر موفق به ادامه تحصیل در مقطع Ph.D میگردند. اعطای بورسیههای داخل و خارج از کشور مشکلات و هزینه سنگینی را بر وزارت متبوع و دانشگاهها تحمیل مینماید و ارزیابی آن ضروری به نظر میرسد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیأتعلمی بورسیه و غیر بورسیه انجام گرفت. روشها: مطالعه از نوع توصیفی است که بر روی اعضای هیاتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که طی سالهای 85-65 موفق به اخذ مدرک Ph.D شدهاند انجام گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای محققساخته در برگیرنده نمرات ارزشیابی تدریس (تحت عنوان عملکرد آموزشی)، عملکرد اجرایی و پژوهشی اعضای هیاتعلمی بود. نتایج بدست آمده با استفاده از شیوههای آمار توصیفی، t-test، و ANOVA و با نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد کل افراد مورد مطالعه 82 نفربود. 39 نفر بورسیه خارج از کشور، 16 نفر بورسیه داخل، 12 نفر استفاده کننده از ماموریت آموزشی بودند و 13 نفر نیز بدون استفاده از موارد مذکور موفق به اخذ مدرک Ph.D شده بودند . نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که میان چهار گروه از نظر نمرات ارزشیابی (عملکرد آموزشی) تفاوت معناداری (01/0=p) وجود داشت. ولی در زمینه عملکرد اجرایی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. در بررسی عملکرد پژوهشی، تفاوت آماری معناداری در برخی حیطههای پژوهشی نظیر انجام پژوهش (002/0=p) و تعداد مقالات داخلی (004/0=p) و خارجی (04/0=p) وجود داشت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، استفادهکنندگان از بورس داخل و خارج در کل عملکرد پژوهشی ضعیفتری نسبت به افرادی که هیچکدام از تسهیلات را استفاده نکرده بودند داشتند؛ و عملکرد آموزشی بورسیههای خارج از سه گروه دیگر پایینتر بود. بنابراین توصیه میشود با انجام مطالعات دقیقتر و در سطح وسیعتر، سیاست گذاریها و تصمیمگیریها راجع به اعزام هیاتعلمی جهت ادامه تحصیل مورد بازنگری قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/11/11 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول