دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 292-284 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi T, Khazaei T, Zolfaghari B, Sayah Z. The Effect of Using Cardiology Ward Logbook on Students Training in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :284-292
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1423-fa.html
کاظمی طوبی، خزاعی طاهره، ذوالفقاری بنفشه، سیاح زهرا. تاثیر استفاده از کتابچه آموزشی بخش قلب بر وضعیت آموزش دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند1387. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :284-292

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1423-fa.html


، azar khazaeai@yahoo.com
چکیده:   (16585 مشاهده)
مقدمه: مهارت در انجام اقدامات بالینی از ضروریات حرفه پزشکی است. کسب صلاحیت لازم در انجام مهارت‌های بالینی مستلزم صرف زمان، شکیبایی و تمرین در یک بستر مناسب است. log book کتابچه آموزشی است که در آن مهارت‌هایی که دانشجو باید یاد بگیرد فهرست می‌شود. این مهارت‌ها با نظر اساتید هر بخش و بر‌اساس اهداف آموزشی ملی تنظیم شده و به کمک آن می‌توان فرآیند آموزش را به طور مداوم ارزشیابی نمود. مطالعه حاضر برای تعیین تأثیر استفاده ازکتابچه آموزشی بر یادگیری مهارت‌های بالینی بخش قلب انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1387-1386 بر روی 60 نفر کارآموزان و کارورزانی که بخش قلب را می‌گذراندند صورت گرفت. دوره اول دانشجویانی که وارد بخش قلب شدند به عنوان گروه شاهد انتخاب و مهارت‌های بالینی بخش را به روش معمول آموزش دیدند، دوره دوم دانشجویان در ابتدا کتابچه آموزشی که براساس اهداف بخش قلب تنظیم شده بود؛ در اختیارشان قرار گرفته و توضیحات لازم داده شد. دانشجویان در طول دوره ملزم به پر کردن قسمت‌های مختلف آن و تأیید توسط استاد مربوطه بودند، محتوای آموزشی هر دو گروه یکسان بود. در پایان دوره دانشجویان هر دو گروه توسط چک‌لیست مربوط به هر مهارت توسط استاد مربوطه مورد ارزشیابی قرار گرفتند و نمرات هر مهارت جداگانه جمع زده شد. میانگین نمرات مهارت‌های گروه مداخله و شاهد از طریق آزمون t مقایسه شد. نتایج: میانگین نمرات تمام مهارت‌های کسب شده توسط کارآموزان و کارورزان در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0α<). علاوه بر مقایسه میانگین نمرات، نمرات کل مهارت‌های کارآموزان و کارورزان در دو گروه جمع زده و به صورت کیفی رتبه‌بندی گردید که گروه شاهد در حد متوسط و گروه مداخله در حد خوب ارزیابی گردیدند. نتیجه‌گیری: مشخص نمودن اهداف آموزشی و دادن خط‌مشی از طریق کتابچه آموزشی می‌تواند الگوی موثری برای راهنمایی دانشجویان در جهت اهداف بالینی و بهبود کیفیت آموزش مهارت‌ها باشد.
متن کامل [PDF 291 kb]   (2185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/11/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education