Saketi P, Taheri A. The Relationship between Time Management and Academic Achievements Among Bachelor and Master Students of Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :293-300
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1422-fa.html
ساکتی پرویز، طاهری علی. ارتباط مدیریت زمان با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :293-300
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1422-fa.html
، sashoshka@yahoo.com
چکیده: (16793 مشاهده)
مقدمه: توانایی به کارگیری مهارت فردی مدیریت زمان، عامل مهمی برای موفقیت تحصیلی و غیرتحصیلی محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مدیریت زمان با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز میباشد. روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی میباشد. 610 نفر دانشجو به شیوه نمونهگیری خوشهای جهت شرکت در مطالعه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها توسط پرسشنامهای محققساخته (شامل گویههای مهارت فردی مدیریت زمان و نیز معدل درسی انجام شد. اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره مهارت فردی مدیریت زمان و نیز نمره معدل (بعد موفقیت تحصیلی) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به طور معناداری(001/0p<) بیشتر از دانشجویان دانشگاه شیراز بود. بین دانشجویان دختر و پسر در مهارت فردی مدیریت زمان تفاوت معناداری مشاهده نشد ولی در بعد موفقیت تحصیلی، نمره دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود (001/0p<). دانشجویان کارشناسی ارشد در مهارت فردی مدیریت زمان، تمامی ابعاد چهارگانه و موفقیت تحصیلی دارای میانگین بالاتری نسبت به دانشجویان کارشناسی بودند (001/p<). نتیجهگیری: تفاوتهای مشاهده شده در مهارت مدیریت زمان همسو با تفاوت در نمرات موفقیت تحصیلی بود. لذا با توجه به نتایج پژوهش، میتوان موفقیت تحصیلی دانشجویان را تا حد زیادی به مدیریت زمان آنان و به کارگیری آن در زندگی تحصیلی نسبت داد. برنامهریزی برای آموزش مهارتهای مدیریت زمان به منظور افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/11/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول