، zakhoundzadeh@yahoo.co.in
چکیده: (17236 مشاهده)
مقدمه: وسایل کمک آموزشی از عوامل موثر در یادگیری هستند و شناخت دیدگاههای دانشجویان در مورد این وسایل میتواند استادان را در انتخاب وسیله مناسبتر یاری دهد. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری در رابطه با سه وسیله کمک آموزشی متداول شامل پاورپوینت، اورهد و وایتبورد است. روشها: یک مطالعه توصیفی است که در سال 1386 بر روی 68 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری ساوه انجام شد. نمونهگیری به صورت آسان و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با 36 سوال بود. روایی و پایایی پرسشنامه با روایی محتوی و آزمون همبستگی درونی تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون t زوج وANOVA) انجام شد. نتایج: میانگین پاسخهای موافق (از 0 تا100) در مورد پاورپوینت 8/28±65/53 و وایتبورد 6/27±65/53 و اورهد 5/25±93/21 بود. 9/57 درصد دانشجویان پاورپوینت، 6/38 درصد وایتبورد و 5/3 درصد اورهد را وسیله کمک آموزشی ارجح انتخاب کردند. بین نمره پاورپوینت با اورهد (005/0>p و 26/7=t) و نمره وایتبورد با اورهد (005/0> p و 16/8=t) تفاوت وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به این که دانشجویان بعضی از وسایل کمک آموزشی را بیشتر ترجیح میدهند، بنابراین لازم است که استادان، بسته به امکانات موجود از ترکیبی از وسایل کمک آموزشی استفاده کنند که بتواند در جلب توجه دانشجو در کلاس و احساس رضایتمندی در او موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1389/11/2 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول