دوره 11، شماره 6 - ( 10-1390 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 608-600 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh A, Borhani F, Mohsenpour M. Factors Affecting Discipline (Major) Choice Among Newly Admitted Students Of Nursing In Kerman University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :600-608
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1412-fa.html
عباس زاده عباس، برهانی فریبا، محسن پور محدثه. عوامل مؤثر بر انتخاب رشته در دانشجویان پرستاری تازه وارد دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (6) :600-608

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1412-fa.html


، mohsenpour_m81@yahoo.com
چکیده:   (13948 مشاهده)
مقدمه: بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته پرستاری می‌تواند در شناخت و تقویت انگیزه‌های ورود به این حرفه کمک کند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته پرستاری در دانشجویان تازه وارد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، با روش سرشماری کلیه دانشجویان تازه وارد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان (82 نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگرساخته بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوج، و آنالیز واریانس برای داده‌های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از نظر دانشجویان شرکت کننده در پژوهش، موثرترین عامل در انتخاب رشته پرستاری، «علاقه به کمک به مردم» و کمترین تاثیر مربوط به «تجربه کارِ درمانی قبل از اشتغال به تحصیل» بود. عوامل فردی و حرفه‌ای، موثرترین علت در انتخاب رشته پرستاری بیان شدند. مقایسه تأثیر سه حیطه عوامل فردی (67/61 درصد)، محیطی (38 درصد) و حرفه‌ای (33/62 درصد) در انتخاب رشته دانشجویان تفاوت آماری معنادار نشان داد (001/0>P). نتیجه‌گیری: توجه یکسان دانشجویان به عوامل فردی و حرفه‌ای در انتخاب رشته در مقایسه با تاثیر کمتر عوامل محیطی، نشان از آن دارد که داوطلبان در انتخاب رشته بیش از آنکه تحت تاثیر عوامل بیرونی (نا به جا) باشند، علایق خود و ویژگی‌های حرفه را مبنا قرار داده‌اند. تاثیر زیاد عوامل حرفه‌ای نشان می‌دهد با اصلاح این عوامل، می‌توان ورود دانشجویان علاقه‌مند و با انگیزه به این حرفه را افزایش داد.
متن کامل [PDF 274 kb]   (2688 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1389/10/29 | پذیرش: 1390/7/25 | انتشار: 1390/10/25 | انتشار الکترونیک: 1390/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education