Javaheri J, Farajzadegan Z, Shams B, Kelishadi R, Sharifirad G, Asgari M et al . Evaluating Healthy Life Style Education to Adolescents by means of Direct Method, Parents, and Teachers Using CIPP Evaluation Model. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :219-228
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1402-fa.html
جواهری جواد، فرجزادگان زیبا، شمس بهزاد، کلیشادی رویا، شریفیراد غلامرضا، عسگری مینا و همکاران.. ارزشیابی آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان به طور مستقیم، از طریق والدین و مربیان به کمک مدل ارزشیابی CIPP. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :219-228
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1402-fa.html
، javadJavaheri1969@gmail.com
چکیده: (20732 مشاهده)
مقدمه: عادتهای تغذیهای ناسالم به همراه شیوهی زندگی کمتحرک در کودکان و نوجوانان، تهدیدی اساسی برای سلامت حال و آینده این گروه سنی بوده که جامعه را مستعد اپیدمی بیماریهای مزمن طی دو دهه آینده میکند. هدف این مطالعه ارزیابی روشهای مختلف آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان از نظر قابلیت اجرا و کاربردی بودن در محیط مدارس، از دیدگاه ذینفعان و مجریان برنامه، به کمک الگوی CIPP میباشد.
روشها: این مطالعه از نوع ارزشیابی میدانی است که به کمک الگوی CIPP انجام شد. ششصد نفر از دانشآموزان پسر و دختر مدارس راهنمایی خمینیشهر اصفهان، به طور تصادفی به سه گروه تحت مداخله آموزش به طور مستقیم به دانشآموزان (A)، آموزش به دانشآموزان از طریق والدین (B)، آموزش به دانشآموزان از طریق مربیان (C)، تخصیص داده شدند. برنامههای آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی مناسب به مدت یک ماه و به سه روش مختلف ارائه گردید. ارزیابی اثربخشی به وسیله انجام مصاحبه با ذینفعان برنامه و به کمک فرمهای نظرسنجی صورت گرفت. اطلاعات مربوط به ارزشیابی برنامه برای گروههای تحت مداخله به کمک چکلیست محققساخته برگرفته از چکلیست الگوی CIPP (نسخه 2007 )جمعآوری گردید.
نتایج: بالاترین امتیاز ارزشیابی در مرحله «توافقات قراردادی» و «ا ثربخشی برنامه» از چکلیست الگوی CIPP به ترتیب به گروه والدین (B) و گروه دانشآموزان (A) تعلق داشت. نتایج نظرسنجی از ذینفعان برنامه (دانشآموزان- والدین – مربیان) نشان داد بالاترین امتیاز، مربوط به گروه مداخله دانشآموزان(A) است.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر موثرترین و عملیترین روش آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان را «آموزش مستقیم و بدون واسطه به خود آنها» معرفی میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1389/10/19 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول