Sadr Arhami N, Kalantari S, Atarod S. Medical Students Attitude Towards Their Field Of Study And Future Career. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :76-81
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-14-fa.html
صدرارحامی * نفیسه، کلانتری صمد، عطارد سهراب. نگرش دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :76-81
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-14-fa.html
چکیده: (21119 مشاهده)
مقدمه افزایش ناموزون و بیرویه تعداد پزشکان عمومی در کشور، یکی از مسایل حاد و مشکلآفرین جامعه ما است. نگرانی در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی از معضلات دانشجویان پزشکی میباشد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد تا برنامهریزان آموزشی و بهداشتی را نسبت به آن آگاه سازد.روشها در یک مطالعه پیمایشی- مقطعی، دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال تحصیل در چهار مقطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، بالینی و کارورزی در سال 82-1381 مورد بررسی قرار گرفتند. حجم نمونه 321 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه معتبر حاوی 42 سؤال براساس طیف لیکرت بود. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار آزمون T و همبستگی پیرسون ارایه گردید.نتایج میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به آینده شغلی خود 1/6±2/65 به دست آمد. هشتاد و نه درصد دانشجویان، تحصیل در رشته پزشکی را به دیگران توصیه میکنند، 2/74 درصد آنها به هیچ وجه تمایل به انصراف از رشته تحصیلی خود ندارد، 8/78 درصد از دانشجویان رشته پزشکی را انتخاب اول خود در آزمون سراسری معرفی کردند و 71 درصد دانشجویان در صورت شرکت مجدد در آزمون سراسری، مجددا پزشکی را به عنوان انتخاب اول خود برمیگزیدند.بحث نتایج حاصل حاکی از نگرش منفی دانشجویان رشته پزشکی نسبت به آینده شغلی خود بود در حالی که اکثر دانشجویان نگرش در حد مطلوب نسبت به رشته تحصیلی خود داشتند. تعدیل ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، توزیع مناسب نیروی انسانی، آشنایی کاملتر دانشآموزان با رشتههای تحصیلی دانشگاهی قبل از شرکت در آزمون سراسری، حمایت مالی پزشکان جوان و ایجاد مراکز مشاوره و حمایت از دانشجویان میتواند در بهبود نگرش آنها مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26