Heidarzadeh M, Izadi A, Rahmani A, Zamanzadeh V. Characteristics Of Efficient Clinical Teachers: Nursing Educators’ And Students’ Perspectives. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :704-717
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1398-fa.html
حیدرزاده مهدی، ایزدی احمد، رحمانی آزاد، زمانزاده وحید. دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری در مورد ویژگیهای مربی بالینی اثربخش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :704-717
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1398-fa.html
، m.mahda@gmail.com
چکیده: (15529 مشاهده)
مقدمه: ارزش آموزش بالینی در توسعه فردی و حرفهای و همچنین، توسعه مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری غیرقابل انکار است، بنابراین، هرگونه ضعف در زمینه آموزش بالینی دانشجویان پرستاری موجب ضعف و کاهش کارآیی دانشآموختگان رشته پرستاری خواهد شد. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در آموزش بالینی، مربیان بالینی و کیفیت عمل آنها است. هدف این مطالعه تبیین دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری در مورد ویژگیهای مربی بالینی اثربخش بود. روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی و بر اساس تحلیل محتوا است. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهسازمانیافته، عمیق و باز به طور جداگانه با 12 مربی دارای حداقل 3 سال تجربه مربیگری و 15 دانشجوی پرستاری ترم پنجم و بالاتر جمعآوری شدند و تجزیه و تحلیل دادهها به طور همزمان با جمعآوری آنها و با روش تحلیل محتوا صورت گرفت. جهت حصول اطمینان از دقت دادهها از روش کنترل خارجی (بازبینی و تأیید نتایج توسط شرکتکنندگان و همکاران) استفاده شد. نتایج: مربی اثربخش از دیدگاه مربیان دارای دو درونمایه اصلی ویژگیهای برونشخصی و درونشخصی و از دیدگاه دانشجویان پرستاری دارای یک درونمایه اصلی ویژگیهای درونشخصی بود. ویژگیهای برونشخصی شامل طبقات حمایت از مربی توسط مسؤولین و سیستم تشویق مربی اثربخش، و ویژگیهای درونشخصی حاصل از مصاحبه مربیان شامل ویژگیهای مدیریتی، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای اخلاقی، ویژگیهای عاطفی هستند، همچنین ویژگیهای درونشخصی از دیدگاه دانشجویان شامل ویژگیهای مدیریتی، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای اخلاقی، ویژگیهای عاطفی، ویژگیهای ظاهری و نقشهای حمایتی هستند. نتیجهگیری: مربیان و دانشجویان پرستاری در بسیاری از ویژگیهای مربی اثربخش توافق نظر دارند اما وجه تفاوت این دو گروه اشاره مربیان به برخی ویژگیهایی بود که خارج از کنترل فرد هستند و بر تواناییهای یاددهی مربیان تأثیرگذار بودند؛ از سوی دیگر دانشجویان نیز بر ویژگیهای ظاهری و نقشهای حمایتی اشاره داشتند. نتایج این مطالعه با شناسایی برخی از ویژگیهای مربی بالینی اثربخش میتواند به عنوان راهنما در مدیریت و آمورش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار گیرد، هر چند پیشنهاد میگردد کاربرد ویژگیهای معرفی شده در هدایت آموزش و یادگیری بالینی ضمن مطالعات آتی حمایت گردد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1389/10/15 | پذیرش: 1390/9/6 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول