Fesharaki M, Islami M, Moghimian M, Azarbarzin M. The Effect of Lecture in comparison with Lecture and Problem Based Learning on Nursing Students Self-Efficacy in Najafabad Islamic Azad University. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :262-268
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1396-fa.html
فشارکی محمد، اسلامی محمد، مقیمیان مریم، آذر برزین مهرداد. تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مساله بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد نجفآباد سال 88-87. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :262-268
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1396-fa.html
، m-moghimian@iaun.ac.ir
چکیده: (14962 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی در به کارگیری دانش و مهارتهای علمی و حرفهای نقش مهمی دارد. روشهای آموزشی میتوانند مهارتهای مختلفی از جمله ظرفیتهای تصمیمگیری را توسعه دهند. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مسأله (Problem based Learning) بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در سال تحصیلی 88-1387بود. روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه آن را 44 نفر از دانشجویان پرستاری ورودی سال1385 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد تشکیل میداد که با روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 22 نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده، ویراست ایرانی پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی (Generalized self Efficacy) (GSE10) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با محاسبه میانگین و انحراف معیار و مقایسهها با آزمون t زوج و مستقل، توسط نرمافزار SPSS ویرایش 15 انجام شد. نتایج: در گروه سخنرانی میانگین نمره خودکارآمدی به طور معنادار افزایش یافت (004/0>P). در گروه PBL نیز میانگین نمره خودکارآمدی به طور معنادار افزایش یافت (001/0>P). هر چند میانگین نمره بعد از آموزش در گروه PBL بیشتر از گروه سخنرانی بود، اما اختلاف میانگین نمره قبل و بعد از آموزش در دو گروه تفاوت معنادار نداشت. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که آموزشهای موثر می تواند خودکارآمدی دانشجو در جهت اجرای عملکرد مرتبط را ارتقا دهد. با توجه به میانگین بالاتر آموزش حل مساله پیشنهاد میگردد دستاندرکاران آموزش در برنامه درسی مقاطع دانشگاهی به این روش آموزشی توجه بیشتری نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1389/10/14 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول