دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 58-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Malayeri A R, Torabpour M, Elhampour H. Correlation Between Student Evaluation Of Teaching And Students’ Grades. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :51-58
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-138-fa.html
شکورنیا عبدالحسین ، ملایری علیرضا ، تراب پور مسعود ، الهام پور حسین . ارتباط بین نمره ارزشیابی استاد با معدل تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :51-58

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-138-fa.html


چکیده:   (14880 مشاهده)
مقدمه شناخت عوامل موثر در ارزشیابی استاد توسط دانشجویان می‌تواند دست‌اندرکاران امر آموزش را با نقاط قوت و ضعف این روش ارزشیابی آشنا، و امکان برنامه‌ریزی صحیح و کسب نتایج واقعی از عملکرد آموزشی اساتید را فراهم آورد. بدین منظور، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین نمره ارزشیابی استاد با معدل تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی ‌شاپور اهواز انجام شد.روش‌ ها: در این مطالعه همبستگی، تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان که همگی دختر بودند به تعداد 124 مورد وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزشیابی استاد پایا و روا مشتمل بر 16 سوال بود. پرسشنامه‌ها در جلسات پایانی کلاس توزیع و جمع ‌آوری گردید و بطور همزمان معدل تحصیلی دانشجویان روی آن ثبت شد. نتایج با نرم‌افزار SPSS و آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA یک‌طرفه و عاملی تحلیل شد.نتایج بین نمره ارزشیابی اساتید و معدل تحصیلی دانشجویان ضریب همبستگی ضعیف معنی‌دار در حد 091/0- وجود داشت. یعنی، هرچه معدل تحصیلی دانشجو بالاتر بود، نمره ارزشیابی استاد پایین‌تر است.نتیجه‌ گیری: با توجه به ضریب همبستگی بسیار پایین بین نمره ارزشیابی استاد و معدل تحصیلی دانشجویان، به نظر می‌ رسد این همبستگی بسیار ضعیف عملا نمی‌تواند در ارزشیابی اساتید تاثیر چندانی داشته باشد. بدین‌ لحاظ این متغیر نباید به عنوان یک عامل سوگیری در ارزشیابی استاد قلمداد شود.
متن کامل [PDF 209 kb]   (5885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education