دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 254-246 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi M, Keyvanara M, Yaghoobi M, Hassanzadeh A, Ebadi Z. The Relationship between Metacognitive Awareness of Reading Strategies and Students’ Academic Status in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :246-254
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1378-fa.html
جوادی مرضیه، کیوان‌آرا محمود، یعقوبی مریم، حسن زاده اکبر، عبادی زهرا. رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :246-254

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1378-fa.html


، m_javadi@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (19207 مشاهده)
مقدمه: یکی از اساسی‌ترین فرایندهای هرنظام آموزشی، نظام یادگیری و مطالعه است. از عوامل مهم درتعیین رفتارهای یادگیری، آگاهی و درک فراشناختی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی دانشجویان از راهبردهای مطالعه با وضعیت تحصیلی آنان انجام شد. روش‌ها: طی یک مطالعه توصیفی همبستگی، از میان همه دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 87-88 تعداد 191 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI (Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory) در بین آنان توزیع و جمع‌آوری داده شد. وضعیت تحصیلی هر دانشجو اساس نمره معدل کل دانشجو تا زمان انجام تحقیق تعیین شد. داده‌ها از طریق نرم‌افزار spss و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 8/14±62/66 بود. همچنین میانگین نمره آگاهی فراشناختی ارتباط معناداری با نمره وضعیت تحصیلی دانشجویان داشت و گروه دارای معدل تحصیلی17 به بالا به طور معناداری از آگاهی فراشناختی بالاتری برخوردار بودند. نمره آگاهی فراشناختی با متغیرهای سن، جنس و محل سکونت ارتباط معناداری نداشت اما با متغیر مقطع تحصیلی ارتباط داشت، به طوری‌ که دانشجویان مقطع کارشناسی از نمره فراشناختی بیشتری نسبت به دانشجویان مقطع دکتری برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: آگاهی و دانش فراشناخت می‌تواند یادگیری و مطالعه فراگیرنده را در دروس مختلف اثربخش وکارآمدتر سازد. با توجه به اینکه دانش و آگاهی فراشناختی هم در محیط خانواده و هم در مراکز آموزشی (در همه سطوح) قابل آموختن و فراگیری هستند نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در این راستا داشته باشد.
متن کامل [PDF 319 kb]   (4596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1389/10/8 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education