دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 )                   جلد 11 شماره 7 صفحات 797-789 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Managheb S E, Mosalanejad N. Teaching How To Break Bad News: Comparing Role-Play And Group Discussion On Practice Of Medical Interns In Jahrom Medical School. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :789-797
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1356-fa.html
مناقب سید اسماعیل، مصلی نژاد نجمه السادات. مقایسه دو روش آموزش ایفای نقش و بحث گروهی بر عملکرد کارورزان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در زمینه انتقال خبر بد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :789-797

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1356-fa.html


، esmanagheb@yahoo.com
چکیده:   (15141 مشاهده)
مقدمه: چالش اساسی در آموزش مهارت‌های انتقال خبر بد، انتخاب روش آموزشی مناسب است. این مطالعه به منظور مقایسه تأثیر آموزش مهارت‌های انتقال اخبار ناگوار به روش ایفای نقش با روش بحث گروهی بر عملکرد کارورزان در انتقال اخبار ناگوار انجام گرفته است. روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله‎ای دو سو کور بود که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر روی 30 کارورز انجام گردید. جامعه پژوهش کارورزان دانشگاه علوم پزشکی جهرم بودند. تعیین حجم نمونه و نمونه‌گیری به روش سرشماری بود و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. بنابراین هر گروه شامل 15 نفر بود. ابتدا عملکرد آنها از طریق آزمون OSLER1 ارزیابی گردید. سپس گروه اول وارد کارگاه آموزش انتقال خبر بد به روش بحث گروهی و گروه دوم وارد کارگاه آموزش انتقال خبر بد به روش ایفای نقش شدند. بعد از اتمام کارگاه مجدداً عملکرد آنها از طریق آزمون OSLER2 ارزیابی گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمره عملکرد گروه اول (44/3 5/10) و گروه دوم (54/2 33/8) قبل از آموزش تفاوت معناداری نداشتند (42/27=p). میانگین نمره عملکرد گروه اول بعد از آموزش (44/5 8/19) با قبل از آموزش تفاوت معناداری داشت (000/0=p). میانگین نمره عملکرد گروه دوم بعد از آموزش (833/0 70/27) نیز با قبل از آموزش تفاوت معناداری داشت (000/-=p). همچنین مقایسه میانگین نمره عملکرد هر دو گروه با یکدیگر بعد از آموزش، تفاوت معناداری (000/0=P) داشت. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که هر دو روش آموزشی در ارتقای توانایی کارورزان در انتقال خبر بد مؤثر هستند، ولی روش آموزشی ایفای نقش مؤثرتر از روش بحث گروهی است.
متن کامل [PDF 285 kb]   (4298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/10/1 | پذیرش: 1390/7/5 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education