دوره 11، شماره 5 - ( 9-1390 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 484-478 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourghasem M, Sum S. Practical Anatomy As An Advance Organizer For Anatomy Lectures: Effectiveness In Learning Facilitation For Dental Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :478-484
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1355-fa.html
پورقاسم محسن، سام شیما. ارائه عملی درس آناتومی به عنوان پیش‌سازمان‌دهنده برای تدریس تئوری: اثربخشی در تسهیل یادگیری دانشجویان دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :478-484

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1355-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بابل ، mpourghasem@hotmail.com
چکیده:   (39463 مشاهده)
مقدمه: امروزه روش‌های متفاوتی جهت تسهیل در یادگیری آناتومی مطرح می‌شود که یکی از این روش‌ها اجرای کلاس درس عملی قبل از نظری می‌باشد. در این تحقیق تأثیر تدریس عملی درس آناتومی قبل از تدریس نظری در تسهیل یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در مقایسه با روش سنتی بررسی شده است. روش‌ها: تعداد 38 نفر دانشجوی سال اول دندانپزشکی ورودی 1388 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمه اول سال تحصیلی، به منظور تدریس درس آناتومی سر وگردن به آنان، به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند، به طوری که برای یک گروه با روش جدید (تعداد 13 نفر) و دو گروه با روش سنتی (تعداد 13 و 12 نفر) تدریس شد. پس از پایان آزمون میان ترم در هر دو گروه، ادامه درس آناتومی به صورت سنتی تدریس شد. سپس میانگین نمرات آزمون میان ترم دانشجویان گروه تجربی با گروه‌های شاهد مقایسه شد. در پایان ترم پرسشنامه‌ای شامل سؤالات نگرشی به دانشجویان گروه تجربی داده شد تا نگرش آنها در مورد دو روش سنتی و جدید در ایجاد تسهیل در پیشرفت یادگیری آناتومی بررسی شود. اطلاعات با آمار توصیفی و آزمون آماری t زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اختلاف آماری معناداری بین میانگین نمرات آزمون میان ترم در دو گروه تجربی و شاهد، مشاهده نشد (05/0P<). بررسی نظرات دانشجویان در مورد دو روش آموزشی، بیانگر این بود که روش آموزش عملی قبل از تئوری باعث ایجاد احساس بهتر (2/69 درصد) نسبت به درس آناتومی و تسهیل در درک عمیق‌تر (3/92 درصد) و یاد گیری بیشتری می‌شود (6/84 درصد). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه کنونی به نظر می‌رسد علی‌رغم نبودن اختلاف معنادار در میانگین نمرات دانشجویان آموزش داده شده با دو روش مختلف، دانشجویان نگرش بهتری نسبت به روش آموزش آناتومی عملی قبل از آموزش نظری در مقایسه با روش سنتی داشته‌اند. بنابراین می‌توان پیشنهاد کرد که کلاس عملی آناتومی قبل از کلاس نظری آن ارائه شود.
متن کامل [PDF 294 kb]   (2169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/10/1 | پذیرش: 1390/5/19 | انتشار: 1390/9/24 | انتشار الکترونیک: 1390/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education