دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 )                   جلد 11 شماره 7 صفحات 806-798 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razavi S M, Shahbaz Ghazvini S, Dabiran S. Students’ Benefit Rate From Morning Report Sessions And Its Related Factors In Tehran University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :798-806
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1325-fa.html
رضوی سیدمنصور، شهباز قزوینی سهیلا، دبیران سهیلا. میزان بهره‌مندی فراگیران از محتوای برنامه‌های گزارش صبحگاهی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :798-806

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1325-fa.html


، razavy@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (13129 مشاهده)
مقدمه: گزارش صبحگاهی، در کنار راند‌های بالینی و آموزش‌های سرپایی از روش‌های رایج، مفید و ارزشمند (استاندارد طلایی) در آموزش بالینی است. این روش دارای شاخصه‌ها و استانداردهایی است که وقتی کامل باشد در کمک به یادگیری دانشجویان پزشکی نقش مؤثری را ایفا می‌کند. هدف از این مطالعه، بررسی برنامه گزارش‌های صبحگاهی در بخش‌های داخلی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، و نظرات فراگیران د رمورد بهره‌مندی از این جلسات و عوامل مرتبط با آن ‌است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، ساختار برنامه‌های گزارش صبحگاهی و میزان بهره‌مندی 300 نفر از کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از محتوای این برنامه‌ها در سال 90-1389 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که اعتبار آن با نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. داده‌ها با استفاده آزمون‌های مجذورکای و Students T test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین هر یک از متغیر‌های اصلی مورد بررسی به ترتیب زیر بود: ساعت شروع (8 صبح)، مدت (یک ساعت)، تعداد جلسات در هفته (5 بار)، تعداد بیماران در هر جلسه (3 بیمار)، و مدت معرفی هر بیمار (20 دقیقه). فرد معرفی‌کننده بیمار اکثراً کارورز، نوع بیماران معرفی شده بیماران مشکل و مدیر جلسه یکی از دستیاران بودند. وضعیت تهویه، گرمایش، سرمایش، نور و صدای محل برگزاری جلسات مطلوب و وضعیت محل استقرار استادان معمولاً در ردیف جلو و پشت به مخاطبین بود. مخاطبین اصلی جلسه نامشخص بودند و متخصصین رشته‌های دیگر اکثراً در جلسات حضور نداشتند. میزان بهره‌مندی کلی فراگیران از جلسات: 55 نفر (3/18 درصد) زیاد، 152 نفر (7/50 درصد) متوسط و 93 نفر (31 درصد) کم بوده است. اکثر شاخص‌های ساختاری گزارش صبحگاهی با میزان بهره‌مندی مخاطبین ارتباط معناداری داشتند( 05/0p<). نتیجه‌گیری: علی‌رغم انطباق ساختار برنامه‌های گزارش صبحگاهی در بخش‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیشتر نتایج مطالعات مشابه، لازم است برای بالا بردن حد بهره‌مندی فراگیران از این برنامه‌ها تلاش بیشتری انجام شود.
متن کامل [PDF 336 kb]   (2268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1389/9/8 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education