Jahani Shoorab N, Golmakani N, Mazluom S R, Mirzakhani K, Azhari S, Navaiyan A. Construct Validity And Reliablity Of Evaluation Tools For Midwifery Students At The Final Examination In Mashhad School Of Nursing And Midwifery. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :485-495
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1314-fa.html
جهانی شوراب ناهید، گلمکانی ناهید، مظلوم سید رضا، میرزاخانی کبری، اظهری صدیقه، نوائیان افسانه. روایی سازه و پایایی ابزارهای ارزشیابی امتحان پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :485-495
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1314-fa.html
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، jahanishn@mums.ac.ir
چکیده: (21025 مشاهده)
مقدمه: عملکرد نامطلوب مراقبین زایمانی یکی از علل مهم مرگ مادران است. فقدان یک ابزار عینی، امکان ارزیابی سیستماتیک و معتبر را در امتحانات بالینی پایان دوره مامایی کاهش میدهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی ابزارهای سنجش و ارزیابی در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی انجام شد. روشها: در این مطالعه همبستگی مهارتهای دانشجویان مامایی در 4 حیطه امتحانی (زایشگاه، درمانگاه زنان، مراقبتهای دوران بارداری، و بهداشت مادر و کودک) مطابق ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره موجود در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در تیرماه 89 بررسی شد. 31 دانشجو (22 نفر دانشجوی ترم 8، و 9 نفر دانشجوی ترم 6 مامایی) در طی 5 روز متوالی توسط دو ممتحن ارزیابی گردیدند. روایی محتوی با استفاده از نظرات کارشناسان تعیین شد. جهت بررسی روایی سازه از مقایسه میانگین نمرات کسب شده در هر حیطه امتحانی و میانگین نمره کل دانشجویان در ترمهای بالا و پایین (ترمهای 8 و6) محاسبه شد. برای اندازه گیری شاخص روایی از فرمول لاوشه استفاده شد. همچنین برای بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج: وجود تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمره کل دانشجویان ترم 8 با دانشجویان ترم6 در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی به میزان 26 درصد، وجود روایی سازه در فرمهای ارزشیابی دانشجویان مامایی را بر طبق تعریف کالج سلطنتی زنان و مامایی در این آزمون اثبات میکند (01/0p=). ضرایب آلفای کرونباخ متوسط تا بالا (51/0-83/0) در هر حیطه امتحانی بیانگر وجود همسانی درونی در ابزارهای ارزشیابی موجود است. روایی محتوی نیز با شاخص روایی بالا (8/0) محاسبه شد. کمترین و بیشترین پایایی ارزیابان به ترتیب 82/0 و 5/73 درصد با تعریف معیارهای ارزش هر نمره مطابق تعاریف دانشگاه سین سیناتی تعیین شد. نتیجهگیری: ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره کارشناسی مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به عنوان فرمهای معتبر و پایا برای ارزیابی دانشجویان در زمان دانشآموختگی توصیه میشوند.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1389/8/30 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/9/24 | انتشار الکترونیک: 1390/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول