دوره 12، شماره 6 - ( 6-1391 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 457-448 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghiyani Moghadam M, Momayyezi M, Rahimdel T. Communication Skills of Department Heads in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (6) :448-457
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1301-fa.html
باقیانی مقدم محمد حسین، ممیزی مهدیه، رحیم دل طاهره. مهارت‌های ارتباطی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :448-457

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1301-fa.html


، mahdieh_momayyezi@yahoo.com
چکیده:   (11090 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهارت‌های مورد نیاز مدیران آموزشی و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، فن رفتار با افراد یا «مهارت ارتباطی» است. این مطالعه به منظور بررسی مهارت‌های ارتباطی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است که بر روی کلیه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (44 نفر) در سال 1389 انجام گرفته است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بارتون استفاده شد. پس از نمره‌گذاری پرسشنامه‌ها، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های استنباطی T-Test و ANOVA استفاده گردید. نتایج: میانگین کل نمره مهارت‌های ارتباطی مدیران 66/4±15/58 و به تفکیک مهارت ها، مهارت بازخورد دارای میانگین 9/2±14/21، مهارت شنود 3/3±25/16 و مهارت کلامی 5/2±77/20 بود. میانگین مهارت‌های ارتباطی مدیران در دانشکده‌های مختلف به تفکیک حیطه‌های مختلف متفاوت بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه مدیران از سطح مهارت‌های ارتباطی متوسطی برخوردار بودند. بنابراین توجه جدی تر مسئولین در برگزاری دوره های آموزشی جهت ارتقاء این مهارت ها ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 265 kb]   (5802 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مهارتهاي ارتباطي
دریافت: 1389/8/23 | پذیرش: 1390/8/9 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education