Fathi Vajargah K, Jamali Tazehkand M, Zamanaimanesh H, Youzbashi A. The Obstacles To Curriculum Change In Higher Education: Viewpoints Of Faculty Members Of Shahid Beheshti University And Shahid Behehsti Medical University. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :768-778
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1252-fa.html
فتحی واجارگاه کورش، جمالی تازه کند محمد، زمانیمنش حامد، یوزباشی علیرضا. موانع تغییر برنامههای درسی دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :768-778
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1252-fa.html
، kouroshfathi@hotmail.com
چکیده: (12276 مشاهده)
مقدمه: برنامهدرسی، جوهره هر نظام آموزشی محسوب شده و کارآمدی، کیفیت و اثربخشی آن نظام را تضمین میکند. تغییر در این برنامهها به منظور تأمین نیازهای اجتماعی و انعکاس آخرین دستآوردهای علمی از جمله ضروریات محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع تغییر برنامههای درسی در دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و اجرا گردید. روشها: پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. از بین اعضای هیأتعلمی رسمی دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی 130 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق اجرای پرسشنامه محققساخته که شامل 30 سؤال در 5 حیطه موانع حرفهای انگیزشی، درون دانشگاهی، برون دانشگاهی و اقتصادی بوده با استفاده از مقیاس 5 ارزشی لیکرت صورت گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران و پایایی آن با آلفای کرونباخ 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها با استفاده از آمارتوصیفی و آمار استنباطی شامل؛ آزمونهای t تک نمونهای، آزمون رتبهبندی فریدمن، و t مستقل انجام شد. نتایج: آزمون t تک گروهی نشان داد که از دیدگاه هر دو گروه تمامی گویههای طراحی شده، جزو موانع تغییر محسوب میشوند. آزمون فریدمن اولویتبندی پنج زمینه مورد بررسی را از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب: موانع دروندانشگاهی، موانع بروندانشگاهی، موانع اقتصادی/مالی، موانع انگیزشی/انسانی و موانع حرفهای/شغلی؛ و از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب: موانع دروندانشگاهی، موانع بروندانشگاهی، موانع اقتصادی/مالی، موانع حرفهای/شغلی و موانع انگیزشی/انسانی نشان داد. نتیجهگیری: با در نظرگرفتن موانع تغییر، راهکارهایی چون برگزاری کارگاههای آموزشی مناسب در مورد تغییر و بازنگری برنامههای درسی، ایجاد یک ساختار متناسب با تفویض اختیار بازنگری برنامههای درسی و نهادینه کردن آن در دانشگاه، تأمین و تخصیص بودجه کافی برای پیشبرد برنامههای درسی اعضای هیأتعلمی در فرایند تغییر و بازنگری در برنامههای درسی دانشگاهی، جهت رفع موانع پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1389/6/26 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول