Zarshenas L, Momeni Danaei S, Oshagh M, Salehi P. Problem Based Learning: An Experience Of A New Educational Method In Dentistry. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2) :171-179
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1236-fa.html
زرشناس لادن، مؤمنی دانایی شهلا، عشاق مرتضی، صالحی پریسا. آموزش بر پایه حل مسأله: تجربه یک شیوه جدید آموزش در دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (2) :171-179
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1236-fa.html
، smomenidanaei@yahoo.com
چکیده: (18210 مشاهده)
مقدمه: با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دندانپزشکی در یادگیری مباحث درمانی و به منظور تعمیق هر چه بیشتر یادگیری آنان، این مطالعه با هدف ارزیابی روش آموزش برپایه حل مسأله و مقایسه آن با روشهای تدریس سنتی در درس ارتودنسی دانشجویان دندانپزشکی انجام شد. روشها: این مطالعه به صورت مداخلهای در 64 دانشجوی سال پنجم دندانپزشکی در سال 87-1386 انجام شد. پس از انتخاب و توجیه اساتید گروهیار، یک راهنما برای یکنواختسازی شیوه اجرا در اختیار آنان قرار گرفت. پس از توجیه دانشجویان در مورد روش آموزش بر پایه حل مسأله، گروهها مشخص شدند. مراحل چهارگانه آموزش بر پایه حل مسأله اجرا گردید. یک پیشآزمون برای ارزیابی نگرش و میزان رضایتمندی آنان از روش تدریس سنتی سخنرانی به عمل آمد. یک پسآزمون، میزان نگرش و رضایتمندی آنان از روش به کار رفته را ارزیابی کرد. حیطههای این روش با مقیاس لیکرت پنجتایی سنجیده شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS، آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج: معدل نمرات کسب شده از سقف پنج، در حیطه سازماندهی مطالب (75/0±41/3)، انگیزه درونی (7/0±41/3)، حیطه تناسب تکالیف (53/0±38/3) و حیطه تناسب روش ارزشیابی (17/1±67/3) بود. میانگین نمره رضایت 14 از 20، موافقت بالاتر از حد متوسط را نشان داد. نتیجهگیری: روش آموزش بر پایه حل مسأله در تدریس دانشجویان دندانپزشکی، با تقویت انگیزه درونی دانشجو و افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار، میتواند مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1389/6/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/4/24 | انتشار الکترونیک: 1389/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول