Tofighi Niaki M, Behmanesh F, Mashmuli F, Azimi H. The Effect Of Prenatal Group Education On Knowledge, Attitude And Selection Of Delivery Type In Primiparous Women. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2) :124-130
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1225-fa.html
توفیقی نیاکی مریم، بهمنش فرشته، مشمولی فاطمه، عظیمی حسن. تأثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخستزا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (2) :124-130
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1225-fa.html
، mtniaki@gmail.com
چکیده: (18609 مشاهده)
مقدمه: یکی از دلایل افزایش عمل سزارین، عدم آگاهی مادران در انتخاب نوع زایمان است. بدین منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخستزا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی قائمشهر صورت گرفت. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. تعداد 170 خانم باردار نخستزا که هیچ ممنوعیتی برای زایمان طبیعی نداشتند، انتخاب شدند. نمونهگیری چند مرحلهای و مبتنی بر هدف بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. زمان شروع آموزش از پایان هفته 27 حاملگی در نظر گرفته شد و با فواصل منظم تا انتهای بارداری ادامه یافت. پرسشنامهها یک بار قبل از آموزش و یک بار بعد از آموزش به عنوان پیشآزمون و پسآزمون توسط واحدهای پژوهشی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آمارهای توصیفی و آزمونهای t، ویلکاکسون و Z استفاده شد. نتایج: تفاوت آماری معنیداری بین آگاهی و نگرش زنان پس از آموزش نسبت به قبل از آن دیده شد. انتخاب نوع زایمان طبیعی، قبل و بعد از آموزش در ارجحیت بود، ولی پیگیری عملکرد زنان نشان داد که فقط 6/57 درصد آنها نوع زایمان طبیعی انتخاب برگزیدند. در حقیقت، قبل از آموزش، 8/61 درصد و بعد از آن 6/80 درصد زنان، زایمان طبیعی را انتخاب کرده بودند. نتیجهگیری: آموزش در دوران بارداری در کاهش انتخاب سزارین مؤثر است. ایجاد امکانات و ترویج روشهای مختلف زایمان کمدرد و آموزش کارکنان زایشگاه برای انجام زایمان طبیعی مورد انتظار است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/5/28 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/4/24 | انتشار الکترونیک: 1389/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول