دوره 11، شماره 8 - ( 12-1390 )                   جلد 11 شماره 8 صفحات 1009-995 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khatib Zanjani N, Zandi B, Farajollahi M, Sarmadi M R, Ebrahim Zadeh I. The Structured Analysis of Requirements and Challenges of E-Learning and Proposing a a Practical Model for Successful Implementation of E- Courses in Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :995-1009
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1212-fa.html
خطیب زنجانی نازیلا، زندی بهمن، فرج اللهی مهران، سرمدی محمدرضا، ابراهیم زاده عیسی. تحلیل ساختار یافته الزامات و چالش‌های موجود در یادگیری الکترونیکی و طراحی یک الگوی کاربردی برای پیاده‌سازی موفق دوره‌های الکترونیکی در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :995-1009

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1212-fa.html


، drkhatibzanjani@yahoo.com
چکیده:   (16520 مشاهده)
مقدمه: گسترش سریع یادگیری الکترونیکی، ضرورت توجه به آن را در همه مراکز آموزشی خصوصاً مراکز آموزش پزشکی روشن‌تر می‌سازد. با توجه به اهمیت موضوع و آغاز به کار دوره‌ها و تأسیس رشته‌های آموزش عالی در کشور ما، هدف این مقاله بررسی ساختاریافته الزامات و چالش‌ها و مشکلات و موانع یادگیری الکترونیکی در امر آموزش و در نهایت ارائه یک الگو و راهنما در انتخاب، طراحی و اجرای یک دوره الکترونیکی است. روش‌ها: این مطالعه از جنبه نظری یک بررسی مروری و کتابخانه‌ای است. در این رابطه از بین 4700 مقاله یافت شده از بانک‌های اطلاعاتیERIC، ACM، guideassociation،Digitallearning ، OECDT، becta، با استفاده از موتورهای جستجوی یاهو و گوگل و به‌‌کارگیری کلید واژه‌های الزامات و چالش‌ها و یادگیری الکترونیکی؛ تعداد 100 مقاله مروری و اصیل، از سال 2003 به بعد انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. سپس با اطلاعات حاصل از نتایج تحقیق قبلی پژوهشگر که از نظرات یک پرسشنامه رضایت‌سنجی به دست آمده بود تلفیق گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: پس از مطرح نمودن و جمع‌بندی نظرات صاحب‌نظران مختلف در رابطه با الزامات و چالش‌های راه‌اندازی یک نظام یادگیری الکترونیکی، در یک جمع‌بندی کلی عوامل و زیرساخت‌ها به شرح زیر خلاصه گردید: 1- زیرساخت فناوری 2- زیرساخت انسانی 3- زیرساخت پداگوژیکی 4- زیرساخت فرهنگی، اجتماعی و ارزشی 5- زیرساخت اقتصادی 6- زیرساخت مدیریتی 7- زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی، سپس راه‌کاری اصولی برای مراحل مختلف تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی یک دوره الکترونیکی پیشنهاد گردید. نتیجه‌گیری: در کشور ما، طیف الزامات و چالش‌های یادگیری الکترونیکی از تغییر دیدگاه‌های سنتی تا ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی، ارتباطی و سخت‌افزاری، سیاست‌گذاری‌های همگانی و رسمی، تدوین قوانین و ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی در سیستم آموزش کشور، ایجاد سیستم‌های مدیریت آموزش الکترونیکی، تهیه بسترهای تولید محتوای الکترونیکی بر اساس استانداردهای جهانی تولید محتوا و خصوصی‌سازی تولید محتوای الکترونیکی بومی گستردگی دارد. ارائه الگویی اجرایی با در نظر گرفتن موارد فوق به مدیران و تصمیم‌گیرندگان جهت پیاده‌سازی موفق این روش و کارآیی بیشتر آن کمک می‌نماید.
متن کامل [PDF 352 kb]   (5040 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1389/5/20 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education