Meyari A, Biglarkhani M, Zandi M, Vahedi M, Miresmaeili A F. The Effect of Education on Improvement of Multiple Choice Questions' Designing in Annual Residency Exams of Dental School. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (1) :36-45
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1207-fa.html
معیاری اعظم، بیگلرخانی مهدی، زندی محمد، واحدی محمد، میر اسماعیلی امیر فرهنگ. تأثیر مداخله آموزشی بر بهینه کردن طراحی سؤالات چندگزینهای در آزمونهای ارتقای دستیاری دانشکده دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :36-45
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1207-fa.html
، d_a_meyari@yahoo.com
چکیده: (10751 مشاهده)
مقدمه: آزمونهای چندگزینهای از عینیترین و رایجترین انواع آزمون در آموزش علوم پزشکی هستند و یافتن راههایی برای بهبود کیفیت آزمونها به خصوص در مقاطع تخصصی اهمیت دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تأثیر کارگاه آموزشی در مورد آزمونهای چندگزینهای، بر بهبود کیفیت طراحی سؤالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده دندانپزشکی همدان بود.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، کلیه سؤالات آزمونهای ارتقای دستیاری دانشکده دندانپزشکی همدان در سال 87 از نظر ساختار طراحی و سطح تاکسونومی با استفاده از چکلیستی روا و پایا مبتنی بر اصول میلمن و چند منبع دیگر مورد بررسی قرار گرفت. بعد از برگزاری کارگاه آموزشی جهت طراحان آزمون در هر دو سال، سؤالات آزمون ارتقای سال 88 نیز مورد بررسی قرار گرفت. دادههای قبل و بعد از مداخله مربوط به کلیه سؤالاتی که توسط افراد شرکتکننده در کارگاه مداخلهای طراحی شده بود با استفاده از آزمون مقایسه نسبتها (z) مقایسه گردید.
نتایج: از نظر ساختار کلی، از کل 1239 سؤال وارد شده در مطالعه، (561 سؤال مربوط به سال 87 و 678 سؤال مربوط به سال 88) به ترتیب 1/63 درصد و 3/76 درصد سؤالات مربوط به سالهای 87 و 88 بدون اشکال طراحی شده بود که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (001/0>P). درصد سؤالات طراحی شده با تاکسونومی بالا نیز در سال 88 نسبت به سال 87 به طور معناداری افزایش یافته بود (039/0=P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، طراحی و برگزاری کارگاه آموزشی، جهت طراحان سؤال مؤثر بود و برگزاری این کارگاهها میتواند راهگشایی برای بهبود آزمونهای مشابه در دیگر دانشگاهها نیز باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/5/17 | پذیرش: 1390/10/12 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول