Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Emami A. Instructional Design, Implementation, And Evaluation Of An E-Learning System, An Experience In Tehran University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :348-359
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1203-fa.html
مجتهدزاده ریتا، محمدی آیین، امامی امیرحسین. طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی یک سیستم یادگیری الکترونیکی، تجربهای در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :348-359
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1203-fa.html
، aeen_mohammadi@tums.ac.ir
چکیده: (26442 مشاهده)
مقدمه: طراحی سیستمهای یادگیری الکترونیکی بر اساس اصول و ملزومات فرایند یاددهی-یادگیری نیازمند توجه سیستمی و جامع به روند طراحی آموزشی است. در این مطالعه تجربه طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی یک سیستم یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. روشها: در این طرح اقدام پژوهی برای راهاندازی سیستم یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراحل پنجگانه طراحی آموزشی سیستمی شامل تحلیل سیستم، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی انجام شد. در این طراحی اصول و ملزومات فرایند یاددهی-یادگیری مشخص شد. در مرحله بعد نرمافزار مدیریت یادگیری طراحی شده و آییننامههای مربوط به سیستم تدوین شد و به تصویب رسید. همچنین کارگاههای آموزشی استاد الکترونیک برای مدرسان سیستم طراحی و اجرا شد. این روند در طی سالهای 1386 تا 1388 صورت گرفت. نتایج: رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان اولین رشته انتخاب شده و پذیرش 25 دانشجو در طی دو سال تحصیلی صورت گرفت. کاربرد کمک آموزشی سیستم نیز با 44 عضو هیأتعلمی و 450 دانشجو آغاز شد. ارزشیابی دانشجویان و مدرسان از سیستم حاکی از رضایت بالای آنها (88 درصد خوب و بسیار خوب) از سیستم بود. هیچ یک از دانشجویان سیستم، وقفه یا ترک تحصیل نداشتهاند. نتیجهگیری: طراحی آموزشی صحیح قبل از راهاندازی سیستم یادگیری الکترونیکی یا خرید نرمافزار میتواند موفقیت آن را تضمین کند. دانشگاه نتایج ارزشیابی سیستم را مبنای بازبینی و به روزرسانی آن قرار داد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1389/5/11 | پذیرش: 1390/5/14 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول