دوره 11، شماره 6 - ( 10-1390 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 599-590 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi N, Alipour A, Ranjbar K. The Effect Of Modern Educational Strategies In Reducing Intravenous Drug Administration Error: A Non-Randomized Clinical Trial. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :590-599
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1200-fa.html
شریفی نسرین، علی پور عباس، رنجبر خدیجه. نقش راه‌کارهای نوین آموزشی در کاهش خطاهای تجویز داروهای وریدی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیر تصادفی شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (6) :590-599

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1200-fa.html


، sharifinas@yahoo.com
چکیده:   (14162 مشاهده)
مقدمه: از میان خطاهای دارویی اشتباه در تجویز داروهای وریدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا که به روز نبودن اطلاعات دارویی می‌تواند یکی از علل اشتباهات دارویی باشد و استفاده از آموزش الکترونیکی امکان دسترسی سریع به جدید‌ترین منابع را فراهم می‌سازد این تحقیق با هدف تعیین تأثیر راه‌کارهای نوین آموزشی بر کاهش خطاهای تجویز داروهای وریدی توسط پرسنل شامل خطا در دوز دارو، بررسی قبل از تجویز، بررسی حین و بعد از تجویز، بررسی محل تجویز، نوع حلال، حجم حلال، مدت زمان تزریق و آموزش به بیمار انجام پذیرفت. روش‌ها: این تحقیق یک بررسی مداخله‌ای تک گروهی است که در سال 88-1387 در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرا گردید. نمونه‌ها شامل داروهای وریدی بود که توسط مسؤولین اجرای دستورات دارویی در بخش‌های داخلی تجویز می‌شدند. اطلاعات مربوط به قبل و شش ماه پس از ارائه کارگاه آموزشی جمع‌آوری گردید. مداخله آموزشی برای کلیه پرستاران مسوول تجویز دارو، و به صورت کارگاهی مرکب از سخنرانی، تمرین، بازاندیشی، و فرصت یادگیری الکترونیکی در مورد خطاهای تجویز دارو و منابع کسب اطلاعات روزآمد بود. داده ها با تست‌های آماری مک نمار و توزیع دوجمله‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در این مطالعه 603 مورد تجویز داروی وریدی (30 نوع دارو) از نظر ده متغیر مورد مشاهده قرار گرفتند. آموزش موجب کاهش معنادار میزان خطا در متغیرهای «بررسی قبل از تزریق» (5/60 درصد در مقابل 6/6 درصد)، «بررسی محل تزریق» (3/25 درصد در مقابل 4/3 درصد)، «مدت زمان تزریق» (1/50 درصد در مقابل 6/27 درصد)، «بررسی حین تزریق» (7/42 درصد در مقابل 7/16 درصد)، «بررسی پایان تزریق» (3/42 درصد در مقابل 2/17 درصد) و «آموزش به بیمار» (2/91 درصد در مقابل 6/75 درصد) شده است (05/0p<). نتیجه‌گیری: استفاده از راه‌کارها و منابع نوین (منابع و نرم افزار های معتبر الکترونیکی) از طریق خودآموزی، جهت کاهش خطاهای تجویز دارویی توسط پرستاران در بخش‌های بیمارستانی، امری ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 352 kb]   (2359 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/5/6 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/10/25 | انتشار الکترونیک: 1390/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education