Bahreini M, Moattari M, Kaveh M H, Ahmadi F. A Comparison Of Nurses' Clinical Competences In Two Hospitals Affiliated To Shiraz And Boushehr Universities Of Medical Sciences: A Self-Assessment. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2) :101-110
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1199-fa.html
بحرینی مسعود، معطری مرضیه، کاوه محمد حسین، احمدی فضلاله. مقایسه صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بوشهر: یک خودآزمایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (2) :101-110
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1199-fa.html
، mbahreini@sums.ac.ir
چکیده: (20544 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی صلاحیت بالینی پرستاران نقش مهمی در مدیریت فرایند ارائه مراقبت و تعیین نیازهای آموزشی آنان دارد. هدف مطالعه حاضر، مقایسه صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارتهای بالینی پرستاران شاغل در دو بیمارستان دانشگاهی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی بوشهر و شیراز بود. روشها: در این مطالعه مقطعی، به روش سرشماری، صلاحیت بالینی همه 266 پرستار شاغل در دو بیمارستان اصلی دانشگاههای علوم پزشکی بوشهر و شیراز که داوطلب مشارکت در مطالعه بودند، مقایسه گردید. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهای، شامل 73 مهارت پرستاری، در هفت حیطه صلاحیت بالینی بود که سطح صلاحیت بالینی پرستاران را به روش Visual Analogue Scale (صفر تا 100)، و میزان بکارگیری مهارتهای پرستاری را به وسیله یک مقیاس چهار رتبهای لیکرت مورد بررسی قرار میداد. دادهها با نرمافزار SPSS، آمار توصیفی، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: پرستاران بیمارستان دانشگاه شیراز با میانگین صلاحیت 03/10±03/87 در مقایسه با پرستاران بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با میانگین صلاحیت 66/13±07/71 از صلاحیت بالینی بالاتری برخوردار بودند. همچنین، 70 درصد مهارتهای بالینی توسط پرستاران شاغل در بوشهر بطور مکرر استفاده میشود اما این میزان در بیمارستان دانشگاه شیراز بیش از 83 درصد بود. نتیجهگیری: سطح صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارتهای پرستاری در این دو بیمارستان متفاوت است. نیازسنجی آموزشی پرستاران و اصلاح کیفیت مراقبت در بیمارستانهای مختلف نیاز به بررسی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1389/5/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/4/24 | انتشار الکترونیک: 1389/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول