دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 )                   جلد 11 شماره 7 صفحات 763-750 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimian Z, Sabbaghian Z, Saleh Sedghpour B, Lotfi F. Internal Obstacles In Research Activities: Faculty Members' Viewpoints In Shiraz University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :750-763
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1171-fa.html
کریمیان زهرا، صباغیان زهرا، صالح صدق پور بهرام، لطفی فرهاد. موانع درون دانشگاهی مؤثر بر فعالیت‌های تحقیقاتی از دیدگاه اعضای هیأت‌‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1387. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :750-763

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1171-fa.html


، z_karimian_z@yahoo.com
چکیده:   (16085 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه‌ها مهم‌ترین محل تولید علم محسوب شده و سامان‌دهی به تحقیقات دانشگاهی از مهم‌ترین راهبردهای مؤثر در پیشرفت جامعه است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع درون دانشگاهی تحقیقات از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز انجام گردید. روش‌ها: پژوهش به روش توصیفی پیمایشی در سال 1387 انجام شد و جامعه آماری آن را 550 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل می‌دهد. با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای به نسبت 8 دانشکده و مرکز تحقیقاتی، از 227 نفر نظرسنجی شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته در 6 حیطه موانع مالی، امکاناتی، حرفه‌ای، علمی، فردی، مدیریتی سازمانی و در مقیاس 4 گزینه‌ای لیکرت طراحی و برای تحلیل اطلاعات، از آزمون‌های تی تک نمونه‌ای، تی گروه‌های مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره MANOVA و ANOVA و آزمون تعقیبی توکی استفاده شده است. نتایج: موانع درون سازمانی از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی به طور معناداری بیش از میانگین مورد قبول (5/62) بود و وجود کلیه موانع تأیید شد (01/0>P). موانع مالی (5/162/86) بیشترین و موانع علمی (1/191/79) کمترین میانگین را داشتند. میانگین نمرات موانع امکاناتی 2/182/80، موانع حرفه‌ای 2/193/82، موانع فردی 6/185/81، ترفیع مدیریتی و سازمانی 2/176/82 بود. نوع نگرش اعضای هیأت‌علمی به موانع یاد شده با میزان فعالیت‌های تحقیقاتی ارتباطی نداشت. بین دیدگاه اعضای هیأت‌علمی به تفکیک جنسیت، مرتبه علمی، رشته تحصیلی و مسؤولیت اجرایی تفاوت معنا‌دار وجود‌‌ داشت (05/0>P). اما در مورد سابقه خدمت تفاوت معنا‌داری مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: از دیدگاه هیأت‌علمی فعالیت‌های تحقیقاتی تحت‌تأثیر موانع متعددی قرار می‌گیرد. بازنگری در فرایند تصویب طرح‌های پژوهشی، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه به کاربست نتایج، طراحی سیستم اطلاعاتی و ارتباطاتی نیز می‌تواند در رفع مشکلات و موانع پژوهش مؤثر باشد
متن کامل [PDF 362 kb]   (2494 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1389/4/14 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education