دوره 11، شماره 6 - ( 10-1390 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 589-584 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadinia A, Sharifzade G, Abedini M, Khalesi M, Erfaniyan M. Learning Styles Of Medical Students In Birjand University Of Medical Sciences According To VARK Model. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :584-589
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1169-fa.html
جوادی نیا سید علی رضا، شریف زاده غلام رضا، عابدینی محمدرضا، خالصی محمد مهدی، عرفانیان مرتضی. سبک‌های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشکاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل وارک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (6) :584-589

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1169-fa.html


، javadinia.alireza@yahoo.com
چکیده:   (15490 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان رشته پزشکی با حجم زیاد و گسترده مطالب علمی روبرو هستند و در نتیجه نمی‌توانند تمامی این مطالب را با تکیه بر قوه حافظه خود فرا گیرند، لذا همواره شیوه‌های مختلف یادگیری در این رشته مورد تأکید بوده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی سبک‌های یادگیری دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 89-88 با استفاده از پرسشنامه وارک در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده بوده که در آن 148 دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 89-88 به مطالعه وارد شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه وارک می‌‌باشد که در آن سبک‌های یادگیری را به چهار سبک دیداری، شنیداری، خواندنی و مهارتی تقسیم نموده است. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و اسنتباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: از بین 148 نفر شرکت‌کننده، 77 درصد مؤنث و اکثراً (2/66 درصد) در دوره علوم پایه در حال تحصیل بودند. فراوان‌ترین سبک یادگیری در بین دانشجویان، سبک شنیداری بود (6/48 درصد). آزمون‌های آماری ارتباط معناداری بین سبک مطالعه و جنسیت افراد نشان نداد (18/0P=). نتیجه‌گیری: با توجه به شیوه آموزش افراد از دوران مدرسه تا دانشگاه به صورت سخنرانی، غالب بودن سبک شنیداری نسبت به سایر سبک‌ها قابل توجیه است. با توجه به نمود عملی دانش دانشجویان پزشکی بر بالین بیمار، افزایش توانایی در سبک‌های مهارتی ضروری به نظر می‌‌رسد.
متن کامل [PDF 211 kb]   (3183 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1389/4/13 | پذیرش: 1390/10/7 | انتشار: 1390/10/25 | انتشار الکترونیک: 1390/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education