Rafiei M, zaghian N, Rostami A, Tavakoli A, Ghiasi M. Principles Of Nutritional Training And Counseling For Patients In Group Training Sessions Based On Behavioral Change Theory. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :92-100
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1158-fa.html
رفیعی مرتضی، زاغیان نفیسه، رستمی آزیتا، توکلی آزیتا، غیاثی مژده. اصول آموزش و مشاوره تغذیه بیماران در جلسات آموزش گروهی بر مبنای تئوری تغییر رفتار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (1) :92-100
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1158-fa.html
، rafiei@edc.mui.ac.ir
چکیده: (18623 مشاهده)
با گسترش علومتربیتی و آموزشی و اثبات نقش تأثیرگذار تئوریهای رفتاری در تغییر دانش، نگرش و عادات افراد، چنان که بخواهیم آموزش تغذیه به مخاطبین، بویژه در جلسات آموزش گروهی، دارای کارآیی و اثربخشی لازم باشد، ناچاریم از اصول برنامهریزی آموزشی در تعیین محتوای آموزش بهرهمند گردیم. وجود موانع و مشکلات در دسترسی به آموزش مؤثر تغذیه از جمله ناکافی بودن مدلها و راهکارهای کارآمد آموزش تغذیه در واحدهایی که به آموزش تغذیه، بویژه در جلسات گروهی میپردازند و تنها بسنده کردن به رژیمهای غذایی متداول، ارائه اطلاعات مختلف و...، معتبر از سوی افراد مختلف تیم درمانی و غیره ما را بر آن داشت تا با ارائه این مقاله، اولاً اصول کلی آموزش و مشاوره گروهی برای افزایش کارآیی آموزش تغذیه در این واحدها را ارائه نماییم، ثانیاً با اشاره به موضوعات ساختاری به عوامل مؤثر در کیفیت آموزش تغذیه بپردازیم و در آخر، توصیف واضح و روشنی از برخی نگرشهای رفتاری و فعالیتهای یادگیری مربوط به آن که در آموزش تغذیه گروهی مؤثرند، ارائه نماییم. این مجموعه بیانگر آن است که دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر در ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار بیماران، نتیجه تدوین و طراحی مدل و راهنمای آموزشی مناسبی است که در آن ساختار جلسات آموزش، فرایند آموزش تغذیه، محتوای آموزش تغذیه و استراتژیهای آموزشی و فعالیتهای یادگیری مبتنی بر اصول برنامهریزی آموزشی و در نظرگیری عناصر رفتاری مورد نظر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1389/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/1/26 | انتشار الکترونیک: 1389/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول