Naseri N, salehi S, Khalifehzadeh A, Yousefy A. Developing Clinical Nursing Education Standards In Iran Based On International Standards. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :71-81
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1156-fa.html
ناصری نیره، صالحی شایسته، خلیفهزاده اصغر، یوسفی علی رضا. تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بینالمللی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (1) :71-81
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1156-fa.html
، naseri@nm.mui.ac.ir
چکیده: (21432 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی از مهمترین روشهای تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی کشور، بالاخص در حیطه آموزش بالینی پرستاری میباشد. با این وجود، استانداردهای مدون و مکتوبی وجود ندارد و بکارگیری استانداردهای خارجی نیز غیر اصولی به نظر میرسد، بنابراین، پژوهشی با هدف تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بینالمللی و نظرات صاحبنظران آموزش پرستاری در ایران صورت گرفته است. روشها: این پژوهش به صورت چند مرحلهای طی سالهای 1383 تا 1385 انجام گرفته است. با بهرهگیری از استانداردهای بینالمللی آموزش پرستاری و نظرات صاحبنظران کشوری (بکارگیری تکنیک دلفی)، استانداردهای اعتباربخشی آموزش پرستاری تنظیم گردید و در قالب پرسشنامهای با کمک روش زمینهیابی به نظرسنجی کشوری گذاشته و استانداردهای با اجماع بیش از 70 درصد ارائه شد. در پایان استانداردهای مربوط به حیطههای آموزش بالینی بطور مجزا پیشنهاد گردید. نتایج: این مطالعه منتهی به پیشنهاد 55 استاندارد در پنج حیطه هیأت علمی و مدرسین بالینی کمکی، دانشجویان، برنامه آموزشی، تسهیلات بالینی و فعالیتهای یاددهی- یادگیری برای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران گردید. نتیجهگیری: استانداردهای پیشنهادی عمدتاً از مطلوبیت 90 درصد به بالا برخوردار است. به نظر میرسد عدم مطلوبیت برخی استانداردها از نظر صاحبنظران کشوری مربوط به وضعیت حاکم بر سیستم آموزش پرستاری کشور باشد. این گونه استانداردها بر اساس پیشنهادات صاحبنظران حذف یا اصلاح گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1389/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/1/26 | انتشار الکترونیک: 1389/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول