Roshangar F, Lotfi M, Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Davoodi A. The Effect Of Using Logbook On Nursing Students' Learning. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :64-70
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1155-fa.html
روشنگر فریبرز، لطفی مژگان، زمانزاده وحید، عبدالهزاده فرحناز، داوودی عارفه. تأثیر کاربرد راهنمای یادگیری بالینی (logbook) بر یادگیری دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (1) :64-70
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1155-fa.html
، mojgan.lotfi@yahoo.com
چکیده: (17445 مشاهده)
مقدمه: برنامههای آموزشی مطلوب باید ماهیت پویا و دینامیک داشته و به دنبال بازخوردهای محیطی، بطور مداوم بازنگری و اصلاح گردد. راهنمای یادگیری بالینی در صورتی که با logbookهای تعاملی ادغام شوند، با فراهم آوردن فرصت تعامل بیشتر بین دانشجو، محیط بالینی و مربی ابزار مناسبی برای افزایش یادگیری بالینی محسوب میگردند، بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر کاربرد راهنمای یادگیری بالینی بر یادگیری دانشجویان صورت گرفت. روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 24 دانشجوی پرستاری اینترنشیپ انجام شد، ابتدا بر اساس یک مطالعه دلفی، راهنمای یادگیری بالینی ادغام شده با logbook برای بخشهای ICU و CCU طراحی و تدوین گردید. سپس دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه کنترل به روش معمول و گروه تجربی در بخشهای منتخب با استفاده از راهنمای یادگیری بالینی آموزش دیدند. میزان یادگیری دانشجویان در بالین در حیطه شناختی و روانی حرکتی در هر دو گروه بررسی گردید. نتایج: میانگین نمرات دانشجویان در بخش ICU در دو حیطه شناختی و روانی حرکتی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بطور معنیداری بیشتر بود. اگرچه میانگین نمرات دانشجویان گروه تجربی در بخش CCU در دو حیطه بیشتر از گروه کنترل بود، اما تفاوت معنیدار نبود. نتیجهگیری: ارتقای میانگین نمرات یادگیری دانشجویان در هر دو حیطه شناختی و روانی- حرکتی در هر دو بخش ICU و CCU میتواند مشوقی برای کاربرد این روش در آموزش بالینی دانشجویان باشد. برای اثبات تأثیر راهنمای یادگیری بالینی بر یادگیری دانشجویان پرستاری در بالین نیاز به مطالعات بیشتری در سایر بخشهای آموزشی است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1389/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/1/26 | انتشار الکترونیک: 1389/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول