Rahimi A, Ahmadi F. The Obstacles and Improving Strategies of Clinical Education from the Viewpoints of Clinical Instructors in Tehran’s Nursing Schools. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :73-80
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-115-fa.html
رحیمی ابوالفضل، احمدی فضل اله. موانع آموزش بالینی و راهکارهای بهبود کیفیت آن از دیدگاه مربیان بالینی دانشکده های پرستاری شهر تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :73-80
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-115-fa.html
چکیده: (23252 مشاهده)
مقدمه: برای بهبود کیفیت آموزش بالینی، باید وضعیت آن همواره مورد ارزشیابی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین موانع و مشکلات و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش بالین از دید مربیان بالینی دانشکدههای پرستاری تهران در سال 1384 انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 60 مربی بالینی شاغل در دانشکدههای پرستاری شهر تهران، به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای روا و پایا در 5 حیطه عملکرد مربیان بالینی، برنامهریزی آموزشی، محیط بالینی، خصوصیات دانشجویان و تسهیلات رفاهی و آموزشی بود. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی، آزمون آماری t مستقل و آنالیز واریانس در نرمافزار SPSS استفاده شد.
نتایج: مربیان کیفیت آموزش بالین را در حیطههای محیط بالینی و تسهیلات رفاهی و آموزشی متوسط و وضعیت سایر حیطهها را در حد ضعیف گزارش نمودند. عدم وجود علاقه و انگیزه دانشجویان در محیط بالینی، به عنوان مهمترین مانع آموزش بالینی و توجه بیشتر برنامهریزان و مسؤولان پرستاری برای برنامهریزی مناسب برای بالین به عنوان مهمترین راهکار بهبود وضعیت ابراز گردید.
نتیجهگیری: آموزش بالین از کیفیت مطلوبی برخودار نمیباشد. بنابراین، به نظر میرسد کاهش یا بهبود این چالشها، مستلزم همکاری مربی، پرسنل بالینی، سوپروایزران آموزشی، سرپرستاران، مدیران پرستاری، مسؤول برنامهریزی آموزشی و سایر مسؤولین رده بالا مدیریتی باشد
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24