Taban H A, Kianersi F, Garakyaraghi M, Ebrahimi A, Avizhgan M. Achieving Minimum Learning Requirements in Ophthalmology Ward: the Viewpoints of Interns in School of Medicine. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :55-62
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-113-fa.html
تابان حبیب اله، کیان ارثی فرزان، گرگ یراقی محمد، ابراهیمی امراله، آویژگان مریم. میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :55-62
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-113-fa.html
چکیده: (19385 مشاهده)
مقدمه: شواهد و قرائن نشان میدهد برنامه آموزش فعلی با نیازهای پس از دانشآموختگی پزشکان همخوانی نداشته و گاه موجب بروز مشکلاتی برای پزشکان و گیرندگان خدمت گردیده است. هدف از این مطالعه، تعیین میزان دستیابی به حداقلهای یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روشها: مطالعه توصیفی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بهمن 1382 انجام شد. کلیه کارورزان (40 نفر) بخش چشم که حداقل 4 ماه از دوره اینترنی را گذرانده بودند، پرسشنامهای روا و پایا با 15 گزینه را تکمیل نمودند. دادهها با نرمافزار SPSS-11 و با آمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: بیشترین فعالیت و مهارت کارورزان در پایان دوره، معاینه فیزیکی چشم (100 درصد) و درآوردن جسم خارجی (5/92 درصد)، و کمترین فعالیت و مهارت کارورزان تخمین میدان بینایی به روش Confrontation (5/12درصد) و انجام تونومتری شیوتز (5/27 درصد) بود.
نتیجهگیری: کارورزان نتوانستهاند حداقلهای یادگیری مهارتهای این بخش را به دست آورند. لازمست حداقلهای آموزشی بازنگری، مجدداً تعریف و منطبق بر نیاز فراگیران و جامعه و بر حسب اولویت تنظیم شود و نیز شیوههایی برای اطمینان از مهارت کافی کارورزان پیشبینی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24