Yamani N, Liaghatdar M J, Changiz T, Adibi P. How Do Medical Students Learn Professionalism During Clinical Education? A Qualitative Study Of Faculty Members' And Interns' Experiences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4) :382-395
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1103-fa.html
یمانی نیکو، لیاقتدار محمد جواد، چنگیز طاهره، ادیبی پیمان. چگونه دانشجویان پزشکی حرفهایگری را در بالین میآموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :382-395
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1103-fa.html
، changiz@edc.mui.ac.ir
چکیده: (24212 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پزشکی نگرشهای حرفهای خود را در طول دوره تحصیل، بویژه در بخشهای بالینی، به مرور کسب میکنند که رفتارهای آینده آنان را عمیقاً تحت تأثیر قرار میدهد. این مطالعه به منظور پاسخ به سؤال محوری «دانشجویان پزشکی و اساتید چه تجاربی از فراگیری حرفهایگری در آموزش بالینی دارند؟» انجام شده است. روشها: در یک مطالعه کیفی با نمونهگیری هدفمند، 10 نفر استاد و 10 نفر کارورز بخشهای داخلی و جراحی انتخاب و مورد مصاحبه نیمهساختاردار قرار گرفتند. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای موضوعی بر اساس رویکرد کریپندورف، شامل گردآوری دادهها، تقلیل دادهها، استنباط و تحلیل انجام گرفت. برای تأیید دقت و صحت دادهها از شیوههای پرسش از همکار و چک اعضا استفاده گردید. نتایج: مشارکتکنندگان در این مطالعه، پنج تم «تبادل اطلاعات» شامل برقراری ارتباط با بیمار و همکار، و اطلاعرسانی به بیمار، «پاسخگویی به کرامت انسانی» شامل رعایت حقوق بیمار، و احترام به دیگران، «مهربانی» شامل محبت و دلسوزی، و ایثار، «جلب اعتماد» شامل صداقت و رازداری، و اطمینان به پزشک، و «پاسخگویی حرفهای» شامل مسؤولیتپذیری، و پذیرش خطا را به عنوان آموختههای حرفهایگری در آموزش بالینی مطرح نمودند. نتیجهگیری: تجارب مثبت و منفی در آموختههای حرفهایگری نشاندهنده نقش برنامه درسی پنهان در آموزش بالینی است. تجارب منفی میتواند موجب بروز رفتارهای غیر حرفهای و غیر اخلاقی گشته و تأثیر آموزشی منفی بر شکلگیری رفتارهای حرفهای داشته باشد. آشنایی بیشتر اساتید با حرفهایگری، توجه به نقش برنامه درسی پنهان و الگوگیری فراگیران از هنجارها و طرز رفتارها، تلفیق ملاکهای حرفهایگری در فرمهای ارزشیابی و نظارت سیستمیک بر عملکرد دانشجویان و اساتید در مورد حرفهایگری به منظور اصلاح وضعیت پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/1/15 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/12/24 | انتشار الکترونیک: 1388/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول