Yaghobian M, Yaghobi T, Salmeh F, Golmohammadi F, Safari H, Savasari R, et al . Comparing The Effect Of Teaching Using Educational Booklets And Lecture Along With Educational Booklets On Nurses' Knowledge About Professional Laws And Regulations. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4) :372-380
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1102-fa.html
یعقوبیان محبوبه، یعقوبی طاهره، سالمه فاطمه، گلمحمدی فرحناز، صفاری حمیده، سواسری رقیه، و همکاران.. مقایسه تأثیر آموزش به روش کتابچه آموزشی و سخنرانی به همراه کتابچه آموزشی بر آگاهی پرستاران درباره قوانین و مقررات حرفهای. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :372-380
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1102-fa.html
، yaghobi84@yahoo.com
چکیده: (21293 مشاهده)
مقدمه: با روشهای آموزش سنتی، اهداف یادگیری مربوط به قوانین و مقررات حرفهای تأمین نمیشود. هدف این مطالعه ارائه شیوه جدید آموزشی پرستاران، برای قوانین و مقررات حرفهای و مقایسه تأثیر این روش بر آگاهی پرستاران بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر ساری و قائمشهر بطور تصادفی انتخاب و با همسانی تحصیلات و سمت، در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند. برای گروه اول (تجربی)، تلفیق دو شیوه کتابچه آموزشی و سخنرانی، گروه دوم (تجربی) فقط شیوه کتابچه آموزشی بکار گرفته شد و در گروه سوم (شاهد) هیچ مداخلهای صورت نگرفت. برای هر سه گروه قبل از ورود به پژوهش، پیشآزمون و بعد از سه هفته پسآزمون انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در گروه اول (تجربی) تفاوت میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش معنیدار بود. فرضیه متفاوت بودن میانگین آگاهی در دو گروه تجربی و یک گروه شاهد (بعد از مداخله) تأیید شد. تفاوت میانگین نمرات بین گروههای (1 و 2) و (1 و 3) تأیید گردید. بین سن و سابقه کار و نمرات کسب شده در گروهها بعد از مداخله رابطه معنیدار آماری دیده شد. نتیجهگیری: با توجه به افزایش بیشتر میانگین نمرات بعد از آموزش در گروه اول (تجربی)، بهتر است در دورههای بازآموزی برای آموزش پرستاران در زمینه قوانین و مقررات حرفهای، از شیوه توأم (سخنرانی، کتابچه آموزشی) استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/1/15 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/12/24 | انتشار الکترونیک: 1388/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول