Jalalinia S F, Alhani F. Pathology Of Training The Course On Emergency, And Crisis Management In Nursing Curriculum: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (3) :254-268
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1090-fa.html
جلالی نیا سیده فاطمه، الحانی فاطمه. آسیب شناسی «آموزش درس بحران، فوریتها و حوادث غیر مترقبه» در دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (3) :254-268
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1090-fa.html
، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده: (14307 مشاهده)
مقدمه: لزوم برنامهریزیهای ریشهای در زمینه آموزش و مدیریت شرایط اورژانس و بحران، از مسائلی است که دارای اهمیت فراوان است. هدف از این مطالعه تبیین تجارب و نظرات اساتید و دانشجویان پیرامون فرآیند آموزش درس پرستاری بحران، فوریتها و حوادث غیرمترقبه بود. روشها: این پژوهش مطالعهای کیفی به روش تحلیل محتوا است که 4 عضو هیأتعلمی، 2 دانشجوی سال سوم و 5 دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب و مصاحبه شدند. کلیه مصاحبهها روی کاغذ پیاده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: در تحلیل دست نوشتهها، چهار طبقه اصلی شامل مدیریت و هماهنگی، مدیریت و برنامهریزی آموزش نظری، مدیریت و برنامهریزی آموزش بالینی، توانمندی دانشجو و نهایتاً یک تم اصلی تحت عنوان مدیریت استخراج گردید. نتیجهگیری: عوامل آسیبرسان در فرآیند آموزش درس بحران، فوریتها و حوادث غیرمترقبه معلول مدیریت نامناسب و عدم انجام ارزشیابی مداوم از محصول نهایی این فرآیند است. ارزشیابی از طریق انجام تحقیقات و استفاده از نتایج آنها و گرفتن بازخورد میتواند در ایجاد تغییرات لازم و ارتقای توانمندی دانشجویان و پرستاران شاغل مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1388/12/26 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول