دوره 11، شماره 2 - ( 4-1390 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 102-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirzadeh A, Hazavhei M M, Entezari M H, Hasanzadeh A. The Effect Of Educational Program On Nutritional Knowledge And Behavior Of Middle School Female Second Graders In Isfahan In 2009. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2) :94-102
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1080-fa.html
پیرزاده آسیه، هزاوه ای محمد مهدی، انتظاری محمد حسن، حسن زاده اکبر. تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر پایه دوم راهنمایی ناحیه 4 شهر اصفهان در سال 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (2) :94-102

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1080-fa.html


، pirzadeh62@yahoo.com
چکیده:   (14678 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت بهبود تغذیه در بین دختران نوجوان، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر پایه دوم راهنمایی در ناحیه 4 شهر اصفهان انجام گرفت. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. این مطالعه بر روی 72 دانش‌آموز که به صورت تصادفی در دو گروه 36 تایی تجربی و شاهد قرار گرفتند انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه آگاهی تغذیه‌ای و یادآمد 24 ساعته خوراک در 2 زمان (قبل از مداخله و 1 ماه بعد از مداخله) بود. مداخله آموزشی در گروه تجربی به صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ در 3 جلسه آموزشی (دو جلسه برای دانش آموزان و یک جلسه برای مادران) انجام گرفت و اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها نیز توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های t مستقل و t زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره آگاهی تغذیه‌ای دانش‌آموزان در گروه تجربی و شاهد 1 ماه بعد از آموزش به50/17±59/78 و 81/17±70/50 رسیده که نسبت به قبل از آموزش افزایش معنادار داشته است. همچنین عملکرد تغذیه‌ای نیز در گروه تجربی بهبود یافته به طوری که قبل از مداخله 3/83 درصد از دانش‌آموزان عملکرد تغذیه‌ای نامناسب داشته‌اند که 1 ماه بعد از آموزش به 1/36 درصد کاهش یافته اما در گروه شاهد این میزان( 9/88 درصد) هیچگونه تغییری نداشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به پایین بودن سطح آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای دختران، استفاده از برنامه‌های آموزشی تغذیه برای بهبود آگاهی و اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای آنان در دوران بلوغ ضروری می‌باشد
واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، عملکرد، تغذیه، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 286 kb]   (2434 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1388/11/28 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education