Heravi M, Rejeh N, Anoosheh M, Alhani F. Nursing Students' Comprehension Of Community Health Nursing Training In Field: A Qualitative Research. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :526-538
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1075-fa.html
هروی کریموی مجیده، رژه ناهید، انوشه منیره، الحانی فاطمه. درک دانشجویان پرستاری از کارآموزی در عرصه پرستاری بهداشت جامعه: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :526-538
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1075-fa.html
دانشگاه شاهد ، heravi@shahed.ac.ir
چکیده: (18016 مشاهده)
چکیده مقدمه: آموزش بالینی پرستاری بهداشت جامعه یکی از بخشهای اصلی آموزش پرستاری در ایران محسوب میگردد. لیکن تا کنون فرایند ارزشیابی برنامه آموزش بالینی پرستاری بهداشت جامعه کمتر مورد بررسی علمی قرار گرفته است. از این رو این مطالعه به بررسی ادراکات دانشجویان پرستاری از شیوه ارائه کارآموزی در عرصه بهداشت جامعه پرداخته است. روشها: پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی میباشد که با مشارکت 19 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه باز جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مطابق با رویکرد قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: دادههای تحقیق در 2 طبقه جنبههای مطلوب یادگیری دانشجو و جنبههای بازدارنده یادگیری در کارآموزی در عرصه پرستاری بهداشت جامعه قرار گرفت. مشارکتکنندگان شرایط ویژه و منحصر به فرد این کارآموزی را بستری مناسب برای رشد شخصی دانشجو، کاربرد آموختهها در موقعیتهای زمانی و مکانی دیگر، یادگیری عمیق، یادگیری از منابع انسانی متعدد و مهارت آموزش به مددجو معرفی کردند. ناکارآمدی مربیان بالینی، ناکارآمدی مدیریت اجرای کارآموزی، و گسست تئوری- عمل به عنوان جنبههای بازدارنده یادگیری توسط مشارکتکنندگان بیان شد. نتیجهگیری: آموزش بالینی دانشجویان پرستاری علاوه بر ایجاد یادگیری فعال و رشد فردی و حرفهای دانشجو، باید متناسب با نیاز جامعه باشد. مشارکتکنندگان در این مطالعه به مواردی اشاره کردند که برنامهریزان آموزش پرستاری و برنامهریزان کارآموزی در دانشکده و مربیان برای بهبود کیفیت ارائه کارآموزی در عرصه بهداشت جامعه میتوانند آنها را مورد توجه قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1388/11/17 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/9/24 | انتشار الکترونیک: 1390/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول