دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1384 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 13-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibi I, Kianinia M. What Are the Objectives of Early Clinical Exposure?. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :7-13
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-107-fa.html
ادیبی ایمان، کیانی نیا مهسا. دوره های برخورد زودرس با محیط بالینی باید چه اهدافی را دنبال کنند؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :7-13

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-107-fa.html


چکیده:   (14689 مشاهده)
مقدمه: آموزش پزشکی دردهه‌های اخیر رویکرد جدیدی نسبت به تجربه بالینی زودرس داشته است. تعیین اهداف دوره‌های برخورد زودرس با محیط بالینی با توجه به اهمیت و قابلیت دستیابی آنها از دیدگاه شرکت‌کنندگان، هدف این مطالعه است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی، 70 نفر از دانشجویانی که قبلاً در دوره برخورد زودرس با محیط بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شرکت کرده بودند، برای مطالعه دعوت شدند. پرسشنامه‌ای که بر اساس اهداف برنامه‌های مشابه در مطالعات دیگر طراحی شده بود، تکمیل کردند. این پرسشنامه شامل 22 عبارت در قالب مقیاس لیکرت و به شکل نمره‌دهی جداگانه به دو جنبه اهمیت و قابلیت دستیابی به اهداف طراحی شده بود. نمره اهمیت و قابلیت دستیابی به اهداف و همچنین ارتباط این دو با یکدیگر و عبارات دارای بالاترین درصد موافقت بیان شده است. نتایج: هفتاد و دو درصد دانشجویان در مطالعه شرکت کردند. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 91/0 بود. میانه نمرات اهمیت بزرگتر و مساوی 4 و در مورد قابلیت دستیابی میانه 7 عبارت 3 و میانه بقیه اهداف مساوی یا بزرگتر 4 بود. میانگین نمره اهمیت 7/0±98/3 و میانگین و انحراف معیار نمره دستیابی 53/0±51/3 از نمره پنج بود. بطور کلی ارتباط ناچیزی بین اهمیت و دستیابی به اهداف وجود داشت. نتیجه‌گیری: اهداف مشخص شده برای دوره برخورد زودرس با محیط بالینی از جهت اهمیت و قابلیت دستیابی مناسب بودند، اما باید تلاش بیشتری برای کمک به دانشجویان در زمینه ادغام علوم پایه و بالینی انجام شود. همچنین این مطالعه، الگوی مناسبی برای روش تعیین اهداف دوره‌های برخورد زودرس با محیط بالینی با توجه به نیازهای خاص هر دانشگاه ارائه داده است. مطالعات بیشتر برای تبدیل این اهداف به اهداف عینی آموزشی مورد نیاز است.
واژه‌های کلیدی: برخورد زودرس، محیط بالینی، اهداف.
متن کامل [PDF 189 kb]   (4172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education