Khorami Rad A, Heidari A, Ahmari Tehran H. Comparison Of Two Self-Learning Methods(CD-Rom Or Booklet) For Physician Education About Reporting Diseases Cases. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2) :149-158
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1068-fa.html
خرمی راد اشرف، حیدری اکرم، احمری طهران هدی. مقایسه دو روش خودآموزی (لوح فشرده و کتابچه) برای آموزش پزشکان عمومی در مورد گزارشدهی بیماریها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (2) :149-158
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1068-fa.html
، Akhorrami@parastari.muq.ac.ir
چکیده: (15313 مشاهده)
مقدمه: موفقیت در برنامههای مراقبت بیماریها وابسته به مشارکت پزشکان در سیستم گزارشدهی است. از آنجا که خودآموزی روشی مناسب برای آموزش مداوم فارغالتحصیلان حرفه پزشکی است این مطالعه با هدف مقایسه دو شیوه خودآموزی در آموزش پزشکان عمومی شهر قم در مورد گزارشدهی بیماریها انجام شد. روشها: مطالعه از نوع نیمه تجربی بود.40 پزشک عمومی شهر قم به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از تخصیص تصادفی به روش بلوکهای متغیر به دو گروه لوح فشرده (20n=) و کتابچه (20n=) تقسیم شدند.آگاهی و نگرش پزشکان قبل از مداخله و یک ماه پس از مداخله آموزشی اندازهگیری و مورد مقایسه آماری قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای در 4 بخش مشخصات دموگرافیک، سؤالات سنجش آگاهی و نگرش، و ارزیابی شیوه آموزشی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به صورت توزیع فراوانیها و میانگین و انحراف معیار متغیرها، انجام آزمونهای t وkolmogorov–Smirnov test و U Mann-Whithney انجام گرفت. نتایج: پس از مداخله آگاهی و نگرش هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله افزایش معناداری یافته بود (05/0P<). همچنین میانگین افزایش آگاهی در گروه لوح فشرده 97/3±55/10و در گروه کتابچه 40/4±55/7 بود که اختلاف معنادار بود (03/0P<). افزایش نمره نگرش در دو گروه تفاوت معنادار نشان نداد. در نظرسنجی از شیوههای آموزشی اختلاف معناداری بین میانگین نمره کل دو گروه دیده نشد هر چند لوح فشرده در دو مورد (ترجیح دادن این شیوه به سایر شیوههای آموزشی و همچنین جذابیت در ارائه مطلب) رضایت بیشتری کسب نمود (001/0P<). نتیجهگیری: شیوههای خودآموز با استفاده از لوح فشرده و کتابچه میتواند در آموزش پزشکان در زمینه سیستم گزارشدهی به کار رود و بر اساس نتایج این تحقیق لوح فشرده موثرتر از کتابچه است. توصیه میشود در آموزش مداوم پزشکی از این شیوههای خودآموز استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1388/10/25 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول