Solaimanizadeh L, Solaimanizadeh F, Javadi M, Abasszadeh A. Association Between Mental Health And Educational Stressful Factors Among Students Of Razi Nursing And Midwifery School In Kerman. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (3) :200-209
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1065-fa.html
سلیمانی زاده لاله، سلیمانی زاده فرزانه، جوادی مصطفی، عباس زاده عباس. رابطه بین عوامل استرسزای آموزشی و سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان در سال 1387. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (3) :200-209
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1065-fa.html
، lsolaimani@yahoo.com
چکیده: (16928 مشاهده)
مقدمه: ورود به دانشگاه همراه با تغییرات عمدهای در روابط اجتماعی، انتظارات و نقشها میباشد که دانشجویان را مستعد به اختلالات روانی میسازد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین سلامت روان و عوامل استرسزای آموزشی در دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی کرمان است. روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی نمونهگیری به روش سرشماری از کلیه دانشجویانی که در سال 1387 در دانشکده پرستاری کرمان در حال تحصیل بودند، (325 نفر) انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی (28-GHQ) و پرسشنامههای عوامل استرسزای آموزشی پژوهشگر ساخته جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و با آزمونهای توصیفی و تحلیلی (کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معناداری 05/0≥ P در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 28 درصد دانشجویان مشکوک به اختلال روانی بودند که این میزان در زنان و مردان به ترتیب 9/28 درصد و 5/26 درصد بود. ارتباط آماری معناداری بین سلامت روانی و بیماریهای جسمی قبلی وجود داشت. بین تجربه عوامل استرسزا ( شامل دوری از خانواده، نگرانی از آینده شغلی، عدم رضایت از رشته تحصیلی، و مشکل مالی، با سلامت روان ارتباط معناداری به دست آمد. همچنین همبستگی معناداری بین سلامت روان وعوامل استرسزای آموزشی (شامل نگرش نامناسب جامعه به حرفه پرستاری و مشخص نبودن نقش حرفه ای در دوران تحصیل) وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، درصدی از دانشجویان پرستاری مستعد ابتلا به مشکلات روانی هستند. بنابراین تامل در مورد عوامل استرسزای آموزشی به منظور کاهش مشکلات روانی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/10/21 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول