Pishgahi A, Dareshiri S, Owlia M B, Halvani A, Noori Majelan N, Salman Roghani H, et al . The Effect Of Active Learning Method On Stability Of Information And Satisfaction Of Physiopathology Students In Yazd University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (3) :208-215
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1052-fa.html
پیشگاهی علیرضا، درهشیری شهلا، اولیا محمدباقر، حلوانی ابوالحسن، نوری ماجلان نادر، سلمان روغنی حسن، و همکاران.. اثر روش یادگیری فعال بر میزان رضایت و ماندگاری اطلاعات دانشجویان دورهی فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (3) :208-215
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1052-fa.html
، genius_pishgahi@yahoo.com
چکیده: (19317 مشاهده)
مقدمه: آموزش یادگیری فعال، روشی است که در آن دانشجویان در کلاس فعال هستند. این مطالعه به مقایسه میزان ماندگاری اطلاعات و میزان رضایت دانشجویان در روش سخنرانی کلاسیک و روش یادگیری فعال پرداخته است. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 48 نفر (29 دختر و 19پسر) از دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، اجرا شد. جلساتی از هر کدام از درسهای بیماریهای «دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و کلیه» برای اجرای طرح انتخاب گردید. بررسی رضایت دانشجویان توسط دو فرم نظرسنجی در قالب پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. میزان ماندگاری اطلاعات یک ماه پس از تدریس در یک آزمون تشریحی 8 سؤالی بررسی شد. برای بررسی تحلیلی از آمارهای توصیفی و آزمونهای آماری مکنمار و من- ویتنی ونرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج: پنجاه و شش درصد از دانشجویان رضایت کلی از اجرای طرح داشتند. میانه نمره آزمون ارزیابی ماندگاری اطلاعات در کلاسهای انجام شده به روش یادگیری فعال و سخنرانی کلاسیک به ترتیب 5 و 42/3 بود که اختلاف آماری معنیداری داشتند. نتیجهگیری: روش یادگیری فعال موجب افزایش میزان ماندگاری اطلاعات در ذهن دانشجو پس از جلسه تدریس میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/10/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/10/25 | انتشار الکترونیک: 1388/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول