Ghaffari R, Amini A, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F, Hassanzadeh Salmasi S. Comparative Study: Curriculum Of Undergraduate Medical Education In Iran And In A Selected Number Of The World’s Renowned Medical Schools. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :819-831
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1006-fa.html
غفاری رضا، امینی ابوالقاسم، یزدانی شهرام، علیزاده مهستی، سالک رنجبرزاده فریبا، حسنزاده سلماسی سوسن. مقایسه برنامه آموزش پزشکی عمومی در ایران با چند دانشکده پزشکی معتبر از کشورهای منتخب جهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :819-831
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1006-fa.html
، ghafarir@gmail.com
چکیده: (15368 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای عمومی در ایران با برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی برخی از کشورهای منتخب از تمام قارههای جهان پرداخته است. هدف از این پژوهش مقایسه ساختار کلی و طول دوره، رسالت و اهداف برنامه آموزشی، محتواهای آموزشی دوره، تعداد مقاطع و نوع آنها، نقش و جایگاه دانشآموختگان، و بالاخره میزان ملحوظ کردن و پیادهسازی استراتژیهای ارتقای کیفیت آموزشی پزشکی در برنامههای آموزشی مزبور است. روشها: در پژوهشی توصیفی- مقایسهای، اجزا و پارامترهای مهم برنامه آموزشی دوره دکترای عمومی پزشکی برخی دانشکدههای پزشکی معتبر و نوآور از قارههای مختلف جهان که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند مورد بررسی قرار گرفت. سپس حیطههای مورد ارزیابی با برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی ایران مقایسه شد. کل مطالعه در دو مرحله انجام شد که مرحله اول آن شامل مطالعه برای یافتن دانشکدههای پزشکی معتبر و پیشگام در امر آموزش پزشکی از کل قارههای جهان بوده و مرحله بعدی شناسایی و بررسی اجزای مختلف برنامه آموزشی دوره دکترای عمومی پزشکی در آنها بر اساس شاخصهای لودویگسان، و مقایسه آن با برنامه آموزشی مزبور در ایران را شامل میشود. نتایج: در بین دانشکدههای پزشکی مورد مطالعه از لحاظ در نظر گرفتن شاخصهای موجود در یک برنامه آموزشی مؤثر و کارآمد (شاخصهای لودویگسان) به ترتیب دانشکدههای پزشکی مورد مطالعه از قارههای استرالیا، آمریکا، اروپا، آسیا، و آفریقا بیشترین میزان از شاخصهای مذکور را در برنامه آموزشی خود لحاظ نمودهاند. مطالعه حاضر نشاندهنده نارسایی برنامه پزشکی عمومی ایران در لحاظ کردن شاخصهای مورد نظر برنامه آموزشی کارآمد است که لزوم بازنگری و اصلاح برنامه آموزش پزشکی عمومی کشور را نشان میدهد. نتیجهگیری: شکاف بزرگی بین برنامه آموزش پزشکی ایران و دانشگاههای مورد مطالعه از نظر لحاظ کردن و پیادهسازی شاخصهای آموزش اثربخش وجود دارد که لزوم بازنگری و اصلاح برنامه آموزش فعلی را بیش از پیش آشکار میسازد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1388/7/23 | پذیرش: 1390/10/9 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول