Khodayarian M, Mirmohammadi J, Salimi T, Araban M, Mojahed S, Resaee M. Determining The Competency Dimensions Of Supervisor Professor From The Nursing Students’ Viewpoints: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :332-346
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1005-fa.html
خدایاریان مهسا، میرمحمدی سید جلیل، سلیمی طاهره، عربان مرضیه، مجاهد شهناز، رسایی محبوبه. شناسایی ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :332-346
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1005-fa.html
، mahsa.khodayarian6@gmail.com
چکیده: (21400 مشاهده)
مقدمه: راهنمایی تحصیلی دانشجویان امری ضروری و موثر بر روند آموزشی آنها و کیفیت کلی آموزش دانشگاه به شمار می رود، و استاد راهنما نیز جایگاه و رسالت خطیری در رشد حرفهای دانشجویان دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سال 1388 انجام شد. روشها: در این مطالعه کیفی جمعآوری اطلاعات به روش بحث گروهی متمرکز انجام شد. 15 دانشجوی پرستاری به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و از تجارب و دیدگاههای آنان برای تعیین صلاحیتهای استاد راهنما تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی استفاده شد. پس از آن، متن مصاحبههای بحث گروهی با کسب اجازه از شرکتکنندگان ضبط گردید. تحلیل تماتیک (Thematic) برای تعیین طبقات و خرده طبقات توصیفات دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: بر اساس تحلیل مصاحبههای ضبط شده، 2 طبقه اصلی استخراج شد: 1) شناسایی ابعاد صلاحیتی و نقشهای استاد راهنما شامل صلاحیت فردی و اخلاقی، صلاحیت مدیریت آموزش و پژوهش و صلاحیت رهبری و انگیزهدهی 2) موانع اثربخشی عملکرد استاد راهنما. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، حامی و شنونده خوب بودن و تعهد حرفهای به عنوان صلاحیتهای فردی و اخلاقی استاد راهنما معرّفی شدند و تسهیل فرآیند حرفهای شدن دانشجویان پرستاری نقش مهم استاد راهنما در این بُعد میباشد. نظارت روی وضعیت آموزشی دانشجویان، آشناسازی آنها با تحقیق، و انگیزهدهی، به عنوان صلاحیتهای مدیریتی و رهبری استاد راهنما مطرح شد. دانشجویان بر ارزیابی مستمر عملکرد استاد راهنما، شناسایی توانمندیهای خاص و معرفی حیطههای مسؤولیتی آنان به دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت جهت ارتقای کیفیت عملکرد تأکید نمودند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1388/7/22 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول