XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoomi R. Comment on: The Status of Medical Education Studies by Iranian Researchers among the Educational Publications Indexed in Web of Science. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :256-258
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4951-fa.html
معصومی رسول. نقد مقاله: جایگاه مطالعات آموزش پزشکی پژوهشگران ایرانی در بین تحقیقات آموزشی نمایه شده در پایگاه علمی وب آو ساینس . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :256-258

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4951-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، rasoul911@gmail.com
چکیده:   (2234 مشاهده)
مقاله‌ای تحت عنوان "جایگاه مطالعات آموزش پزشکی پژوهشگران ایرانی در بین تحقیقات آموزشی نمایه شده در پایگاه علمی وب آو ساینس" در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ تیر 1398؛ 19(12): 114 تا 123 منتشر شده است. ضمن تشکر از زحمات نویسندگان محترم، ضروری دانستم که به توضیح چند نکته بپردازم.
وقتی کلیدواژه‌ای مخصوصاً یک کلیدواژه عام مثل Education را در Topic وب آو ساینس جستجو می‌کنیم، به طور هم‌‍‌زمان فیلدهای Title، Abstract، Author Keywords و Keywords Plus را جستجو می‌کند(1). بنابراین اکثر رکوردهای بازیابی شده، نامرتبط خواهند بود. برای مثال به مقالات زیر توجه کنید:
Facial injuries in Iranian veterans during the Iraq-Iran war (1980-88): differences from recent conflicts
Factors affecting bone mineral density in postmenopausal women
Factors Affecting Gender Differences in the Association between Health-Related Quality of Life and Metabolic Syndrome Components: Tehran Lipid and Glucose Study
Prevalence and risk factors for pica during pregnancy in Tehran, Iran
 
مقالات فوق به این دلیل بازیابی شده است که در چیکده آنها کلمه Education آمده است، در حالی که هیچ ربطی به Education ندارند. از آنجا که سطح Education یکی از متغیرهای زمینه‌ای اکثر پژوهش ها است، بنابراین چنین پژوهش‌هایی نیز بازیابی می‌شوند که کاملاً نامرتبط هستند. به همین دلیل است که از بین نویسندگان پر تولید، حتی یک نفر هم پژوهشگر شناخته شده در آموزش پزشکی نیست و در مورد مجلات نیز هیچ مجله مرتبط با آموزش پزشکی در لیست 10 مجله برتر نیست. این که چطور با جستجوی کلمه Education، مطالعات Medical Education بازیابی می‌شوند، دلیل قانع کننده‌ای ذکر نشده است.
نویسندگان محترم، ظاهراً تفاوتی بین Education و Medical Education قائل نشده‌اند. در سراسر مقدمه مقاله، از آموزش پزشکی و پژوهش‌های مرتبط با آن سخن به میان آمده ولی وقتی به اهداف مطالعه می‌رسیم، دیگر حرفی از آموزش پزشکی زده نشده است و حوزه کلی آموزش مد نظر نویسندگان است. روش‌ها و نتایج کاملاً درباره آموزش است ولی مجدداً وقتی به بحث و نتیجه‌گیری می‌رسیم، بلافاصله ادبیات به آموزش پزشکی تغییر پیدا می‌کند.
نکته دیگر عدم ذکر نمایه نامه‌های مورد جستجو است. Web of Science Core Collection شامل 6 نمایه نامه استنادی(2) زیر است:
Science Citation Index Expanded
Social Sciences Citation Index
Arts & Humanities Citation Index
Emerging Sources Citation Index
Book Citation Index
Conference Proceedings Citation Index
 
دانشگاه‌ها بر اساس نیازشان، تعدادی از آنها را مشترک می‌شوند. بنابراین در هنگام گزارش جستجو باید اشاره کنیم که کدام نمایه نامه‌ها را مورد جستجو قرار دادیم. در غیر این صورت جستجوی صورت گرفته، تکرارپذیر نخواهد بود. دلیل اعمال محدودیت زمانی هم مشخص نشده است. چرا از سال 1990؟ چرا قبل‌تر یا چرا بعدتر نه؟
در علم‌سنجی انتظار می‌رود فقط به تحلیل‌های ایجاد شده توسط پایگاه استنادی اکتفا نکنیم. به غیر از شکل شماره 1 که توسط نرم‌افزار Vosviewer ترسیم شده است، بقیه داده‌های نتایج از قسمت Analyze Results وب آو ساینس که به صورت اتوماتیک ایجاد می‌شوند، برداشته شده است (جداول شماره 2، 3، 4 و 5).
امید است این توضیحات در مطالعات بعدی مورد توجه پژوهشگران محترم قرار بگیرد.
واژه‌های کلیدی: نقد مقاله، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 118 kb]   (585 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1398/5/13 | پذیرش: 1398/7/20 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education