[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 271-281 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل علی مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده یادگیری ترکیبی و هوش هیجانی و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی
حسین نجفی
دانشگاه پیام نور ، drhossiennajafi@yahoo.com
چکیده:   (196 مشاهده)
 
مقدمه: یادگیری ترکیبی، تلفیقی از دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی، جهت یادگیری بهتر است. هدف مطالعه بررسی وضعیت مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده یادگیری ترکیبی و هوش هیجانی و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی در دانشگاه پیام‌نور است.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، از بین3700 نفر اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه پیام نور، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 343 نفر انتخاب شدند. از سه پرسشنامه محقق‌ساخته یادگیری ترکیبی، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی پس از تأیید روایی و پایایی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. برای بررسی وضعیت ابعاد و شاخص‌ها از روایی تشخیصی، برای وجود ارتباط از آزمون همبستگی و برای مدل‌سازی از تحلیل مسیر استفاده شد.
نتایج: وضعیت ابعاد و شاخص‌های یادگیری ترکیبی، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی در دانشگاه پیام‌نور، مناسب است. ابعاد پداگوژیکی، روش‌شناسی و فناوری در یادگیری ترکیبی به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را برعملکرد تحصیلی داشتند، اما سبک یادگیری و استراتژی کم‌ترین تأثیر را داشتند. از سوی دیگر، ابعاد مدیریت روابط، خود مدیریتی و خودآگاهی هوش هیجانی به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی تأثیر داشتند، اما مهارت اجتماعی کم‌ترین  تأثیر را بر عملکرد تحصیلی داشت. یافته‌ها نشان داد بین یادگیری ترکیبی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم؛ اما بین هوش هیجانی با یادگیری ترکیبی رابطه غیرمستقیم وجود دارد.
نتیجه‌گیری: اگر ابعاد و شاخص‌های پنج‌گانه یادگیری ترکیبی و ابعاد چهارگانه هوش هیجانی به خوبی نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی شود، می‌تواند بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی تأثیرات فراوان داشته باشد.
<span dir="RTL" style="font-size:14.0pt;font-family:" b="" nazanin";mso-ascii-font-family:"times="" new="" roman";="" mso-fareast-font-family:batang;mso-hansi-font-family:"times="" color:red;mso-ansi-language:en-us;mso-fareast-language:zh-cn;mso-bidi-language:="" ar-sa"="" lang="AR-SA">

واژه‌های کلیدی: یادگیری ترکیبی، هوش هیجانی، عملکرد تحصیلی، تحلیل مسیر
متن کامل [PDF 348 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۱۹
پرسشنامه مطالعه [PDF 58 KB]  (13 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi H. Presenting the causal model of the Components of Blended Learning and Emotional Intelligence and Their Effect on Academic Performance. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :271-281
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4834-fa.html

نجفی حسین. ارائه مدل علی مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده یادگیری ترکیبی و هوش هیجانی و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :271-281

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4834-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006