XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi A, Tabibi P, Shiari R, Fahimzad S A, Zeinali V, Mousavi Nasab E. The clinical comparison of the Pediatrics Assistants' skills score, before and after the executive rotational style. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :104-113
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4758-fa.html
کریمی عبدالله، طبیبی پونه، شیاری رضا، فهیم زاد سید علیرضا، زینالی وحیده، موسوی نسب الهام. مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان قبل و بعد شیوه‌نامه اجرایی چرخش . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :104-113

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4758-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، shiareza@yahoo.com
چکیده:   (2600 مشاهده)
مقدمه: کلیه دستیاران تخصصی کودکان می‌باید از شرایط آموزشی یکسانی بهره‌مند گردند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علی‌رغم دارا بودن هفت بیمارستان آموزشی تحت پوشش، فاقد بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی یکسان در تمامی مراکز است. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان در بخش‌های مختلف پیش از اجرای شیوه‌نامه چرخش و پس از آن انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی- مقطعی در دو فاز متوالی، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اجرا درآمد. در فاز نخست، شیوه‌نامه چرخشی دستیاران تخصصی کودکان تحت نظر متخصصان این حوزه تدوین شد. در فاز دوم پژوهش سال 1396 ، با طراحی پرسشنامه محقق‌ساخته تأثیر اجرای شیوه‌نامه بر مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان بررسی شد. مهارت‌های بالینی الزامی برای دستیاران کودکان، به تفکیک هر بخش (13 بخش) و 35 مهارت انتخاب شدند. سطح توانایی‌ها بر اساس مقیاس لیکرت امتیاز 1 (بسیار ضعیف) تا 5 (عالی) به صورت خود ایفا تعیین شد. از تعداد 84 پرسشنامه توزیع شده، 69 دستیار به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند (38 نفر بر اساس شیوه‌نامه جدید چرخش و 31 نفر بر اساس روش‌ پیشین). تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی وآزمون کروسکال والیس انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان گروه چرخشی، در بخش‌های نوزادان، نفرولوژی، اورژانس، عفونی، گوارش، ریه، قلب، روماتولوژی، خون و آنکولوژی بیش‌تر از گروه‌های پیشین بود. متوسط مهارت‌های بالینی دستیاران چرخشی در بخش‌های غدد وآسم وآلرژی پایین‌تر از سایر دستیاران بود.
نتیجه‌گیری: با تکیه بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که اجرای شیوه‌نامه چرخشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه زمانی مورد مطالعه تأثیر مثبتی بر ارتقای مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان داشته است.
متن کامل [PDF 224 kb]   (688 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1397/5/13 | پذیرش: 1398/1/21 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education