[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 269-281 برگشت به فهرست نسخه ها
آیا حرفه‌ای‌گرایی در پزشکی را می‌توان آموزش داد؟ مروری بر متون
شهناز شوشتری زاده ، علیرضا یوسفی ، نرگس کشتی آرای
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، aryousefy@gmail.com
چکیده:   (464 مشاهده)
مقدمه: در طول دو دهه گذشته اعضای جامعه آموزش پزشکی زمان و تلاش زیادی صرف نمودند تا تضمین کنند که حرفه‌ای‌گرایی پزشکی به دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها تلقین می‌شود. یک سری اصول تربیتی وجود دارد که در زمینه آموزش حرفه‌ای‌گرایی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اعمال می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی امکان‌پذیری آموزش حرفه‌ای‌گرایی در پزشکی و چگونگی آن صورت پذیرفت.
روش‌ها: در این مطالعه مروری با کلید واژه‌های انگلیسی و فارسی پروفشنالیسم(حرفه‌ای‌گرایی/ حرفه‌ای‌گری)، حرفه‌ای‌گرایی پزشکی، آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی، برنامه درسی اخلاق پزشکی در پایگاه داده‌های الکترونیکSID, Magiran, Medlib,، ERIC، Scoupus، Medline، Web of Science در 20 سال گذشته در فاصله سال‌های 1995 تا 2015جستجو و انتخاب صورت پذیرفت. از مجموع 60 مقاله و چهار e-book به دست آمده به این ترتیب، مستندات 28 مقاله و دوکتاب مرتبط، استخراج گردید.
نتایج: مرور متون تخصصی 28 مقاله و دو کتاب در موضوع مورد مطالعه، نشان داد که حرفه‌ای‌گرایی در آموزش پزشکی در دو قالب رویکرد صریح و ضمنی به وقوع می‌پیوندد. حاصل این اتفاق، پزشک به عنوان «فردحرفه‌ای» با تمام ویژگی‌های آن است.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج، حرکت در راستای آموزه‌های تئوری یادگیری موقعیتی نشان می‌دهد که بایستی بین آموزش صریح و روشن رکن شناختی حرفه‌ای‌گرایی و ایجاد فرصت‌هایی برای رخ دادن یادگیری در محیط واقعی تعادل برقرار شود. در این جهت برنامه درسی آموزش پزشکی نیازمند تحول است.
واژه‌های کلیدی: حرفه‌ای‌گرایی، حرفه‌ای‌گرایی پزشکی، حرفه‌ای‌گری، آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی، برنامه درسی.
متن کامل [PDF 263 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shooshtarizade S, yousefy A, keshtiarai N. Is Professionalism Teachable in Medical Education? A Literature Review. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :269-281
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4285-fa.html

شوشتری زاده شهناز، یوسفی علیرضا، کشتی آرای نرگس. آیا حرفه‌ای‌گرایی در پزشکی را می‌توان آموزش داد؟ مروری بر متون. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :269-281

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4285-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792