XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omid A, Yamani N, Kamali F. Medical Specialists’ Experiences of Decision-Making in Moral Dilemmas. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :94-105
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4239-fa.html
امید اطهر، یمانی نیکو، کمالی فرحناز. تجربه‌های متخصصین پزشکی در ارتباط با تصمیم‌گیری در موقعیت‌های دشوار اخلاقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :94-105

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4239-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان. ، kamalifarahnaz@yahoo.com
چکیده:   (4083 مشاهده)

مقدمه: در حال حاضرعلی­رغم وجود قوانین و مقررات و راهنماهای درمانی مختلف، اتخاذتصمیم‌های تشخیصی و درمانی پزشکان با وجود تلاش برای احترام به اعتقادات و هنجارهای فرهنگی بیمار، با دشواری‌هایی همراه است که می‌تواند درمان بیماران و رضایت آنها را تحت تأثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف تبیین تجارب متخصصین پزشکی از تصمیم‌گیری در موقعیت‌های دشواراخلاقی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه بااستفاده از رویکرد کیفی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جامعه پژوهش متخصصین پزشکی و نمونه‌ها با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختارمند فردی بود. روش تجزیه و تحلیل به کار رفته، تحلیل محتوای مصاحبه‌های پیاده شده بود. پس از مرور مکرر متن مصاحبه‌ها، مضامین اصلی و فرعی استخراج شد.
نتایج: 8 نفر از اساتید و متخصصین پزشکی در این مطالعه شرکت کردند. مضامین استخراج شده شامل3مضمون اصلی "آگاه‌سازی تدریجی بیمار"، "اعتمادسازی متقابل پزشک و بیمار" و "تصمیم‌سازی مشترک پزشک و بیمار" و 13 مضمون فرعی بود.
نتیجه‌گیری: پزشکان در شرایط دشوار، تصمیم‌گیری‌ها را به صورت مشترک با بیمار انجام می‌دهند و اعتقاد دارند که باید پس از آگاه‌سازی بیمار و ایجاد اعتماد در وی،‌ با امید به بهبودی بیمار هرچه در توان دارند، را به انجام برسانند.

متن کامل [PDF 263 kb]   (1016 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1395/6/28 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education