XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei H, Bahmanbijari B, Beigzadeh A, Askari S M S, Khadir E. Job satisfaction and organizational commitment of nurses in teaching hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :245-250
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3927-fa.html
رضایی حبیب اله، بهمن بیجاری بهاره، بیگ‌زاده امین، سید عسکری سیدمصطفی، خدیر الهام. رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :245-250

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3927-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، elham.khadir@yahoo.com
چکیده:   (21783 مشاهده)
مقدمه: تعهد سازمانی و رضایت شغلی دو عامل مهم در پیشگویی رفتار سازمانی هستند. اگر تعهد سازمانی و رضایت شغلی در سیستم آموزشی درمانی رعایت شود در نهایت سبب جلب رضایت بیمار و کارکنان و ارتقا سیستم خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تعهد سازمانی و رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی جامعه‌ی آماری شامل 1058 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 بودکه 281 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه رضایت شغلی لوتانز (Luthans) و تعهد سازمانی آلن ومیر (Allen & Meyer) بود. روایی و پایایی این پرسشنامه در ایران به تأیید رسیده بود. داده‌ها با استفاده از آمارتوصیفی و آزمون‌های آماری ناپارامتری ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در نهایت250 نفر پرسشنامه‌های مربوطه را تکمیل نمودند. از این تعداد 200 نفر زن (80 درصد) و 50 نفر مرد (20 درصد) بودند. 6/59 درصد از پرستاران مورد مطالعه از شغل خود رضایت زیاد داشتند و 3/62 درصد دارای تعهد سازمانی متوسط بودند. بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی همبستگی معناداری وجود داشت (05/0p-value<) (2/0=r).
نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه مثبت بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پیشنهاد می‌گردد وضعیت رضایت شغلی پرستاران در کشور در یک مطالعه جامع بررسی گردد تا با شناخت مشکلات موجود در جهت ارتقا و افزایش کیفیت خدمات گام مؤثر برداشته شود.
متن کامل [PDF 183 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/11/1 | انتشار الکترونیک: 1396/11/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education